|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem som jag söker lite teorier kring, bilen är en e39 M5 som körs på Nurburgring, senast jag var nere uppstod ett fenomen, på 2an och 4an så vill den fastna, dvs det krävs viss muskelkraft för att få UR växeln, oljan byttes i månadsskiftet juli/augusti i år och inget läckage finns. Synkringar kan svälla och orsaka problemet när lådan är riktigt varm men problemet kvarstod när bilen stått i 2 timmar, dagen efter kändes lådan som vanligt igen. Alla tankar och ideer mottages tacksamt! Med vänlig hälsning Fredrik Livet är kort, kör fort så hinner du med mer! | |
|
Hej, några frågor ifrån en som definitivt inte är teknisk expert. Miltal och hur många procent uppskattat är på bana? Koppling/ svänghjul med mera, åtgärdat, bytt till annan sort? Bromsvätska bytt och vilken typ samt när? Körs nedkylningssträcka varje gång du kört klart? Vid de två timmar den stått, nedkörningskyld då? Länkagerelaterat? Borde iofs kännas på högra bakre läget med men 2:an och 4:an används ju flitigare på bana. Har den bilen CDW-ventil som t ex manuell E46 330? På den kan den kopplas bort, se mektips under Gör-det-själv. Prova och byta olja samt komplettera med något från Länk ? Bästa är nog att kontakta dom direkt via kontaktsidan, beskriv noga bil, oljetyp och specifikt problem så kan de tipsa. Lycka till! Asken |
|
| endast fått detta fenomen när lådan på en av mina bilar läckte och efter en lång landsvägskörning så fick jag knappt ur högsta växeln pga att den i princip var tom på olja och jag antar att den hade gått ganska varm. fick annvända bra med kraft för att få ur den och dagen därpå kändes allt som vanligt igen | |
|
420G lådan har dokumenterade problem med att växlarna fastnar. Är ganska enkelt att åtgärda, men lådan måste ju ur bilen... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tack för svar och ideer, ur med lådan känns sådärkul på distans... Kanske ska skaffa en extra och ta ner för att slippa byta. (Murphy... Bilen har gått 15.800 mil, vad jag vet inte gått så mycket bana innan jag tog vid men nu är det uteslutande där, alla vätskor är bytta, ca 220 mil på Ringen i år. Koppling och svänghjul är original och vad jag vet aldrig bytt, handlar om att släppa kopplingen först och gasa sen! Med vänlig hälsning Fredrik Livet är kort, kör fort så hinner du med mer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.