|
|
|
|---|---|
|
Nu strular bilen igen, ja det har ju varit några månader med lugn och ro i alla fall. Frugan parkerade bilen på gatan och när hon skulle iväg lite senare hände ingenting. Jag har varit ute och kikat lite på det och enligt mig så är startmotorn helt död. Klickar inte ens vid försök. Mätte baterierna vid startförsök 11,9V Mätte plusledningen fram till motor: OK Mätte + ledningen på startmotorn mot chassi:11,8V Ni som vet vart startmotorn sitter på en e46 330i vet också hur omöjligt det är att göra flera mätningar på den. Speciellt fickparkerad på gatan. Min tanke är startmotorn är helt död. Nu till det lite roligare uppdraget, putta igång bilen med en SMG låda. Bör gå enligt lite sökningar. Med tändning på i Neutral, rulla och slå över till växel samtidigt växla upp. Det är vad jag har läst men för att lägga över från neutral till växel så måste man ju trycka på bromsen först. Jag står i lätt nedförsbacke så jag har ett försök :) Vill få bilen 3,5 mil bort där jag lättare kan pilla på startmotorn. Ideer? | |
|
Går bilen mest kortsträckor? Provat att starta med startkablar? Hur gammalt är batteriet och vilken Amperestyrka? Ett friskt batteri skall ha 12,6-12,8V i styrka. Laddat med en ctekladdare eller liknande? Mvh Asken |
|
|
Bilen går bara 5min sträckor hela tiden, lämna/hämta på dagis. Jag har inte mätt ampere faktiskt, och batteriet är gammalt (satt på bilen när jag köpte den för 7 år sen :) Att stryrkan gått ner beror på att jag har pillat med bilen lite, tror jag. Ctek laddat igår under dagen och den visade då fullt. Startkablar äger jag inte men tar nog hem dem från jobbet imorgon och provar, men jag tvivlar på att det är batteriet. Allt annat i bilen fungerar och ingen dämpning av lyset vid startförsök. Obelastat mätte jag 12,1V |
|
|
Hej, Batteriet verkar ju inte vara friskt, om det efter laddning visar 12,1 V. Det skulle inte förvåna mig, om BMW har någon sorts feature som gör att startmotorn inte ens försöker, om batterispänningen inte når upp till ett minimum. Därför "slocknar" inte ljuset vid startförsök, för startmotorn får aldrig ens chansen. Bara en gissning. Men om batteriet normalt aldrig får en möjlighet att laddas fullt, förstörs det med tiden. /Lennart |
|
|
Jag förstår poängen men 12,1V kan nog bero på att jag satte in batteriet och försökte starta, läste av felkoder, öppnade rutorna och lite sådant. Tror att jag har lyckats starta bilen tidigare efter lite felsökningar med inpa, trots lägre spänning än vad jag har nu. |
|
|
Med den körsträckan är laddning minst 2 gånger per månad lämplig. Ju kallare det blir ute, desto lägre blir kapaciteten i batteriet det har med dess konstruktion att göra. Sitter du och pillar med tändningen påkopplad på ett redan dåligt batteri så har du ingen startkraft kvar, det är en säkerhetsfeature som gör att startmotorn inte går runt. Tror inte du kan rulla igång SMG för det är pump som ska pumpa runt oljan gissar jag. Ungefär som man får inte bogsera en automatlåda utan måste bärga annars går lådan sönder. Belastningsprova batteriet hos lämplig verkstad, då vet du om du behöver nytt batteri eller inte. Moderna batterier har ett "statusöga" ovantill som visar om det är ok, behöver laddas eller bytas ut med olika färgkombinationer. Se instruktionsboken för mer input där. Nytt batteri och täta laddningar är mitt tips, köp kvalitetsbatteri och rejäl storlek. Mvh Asken |
|
|
Hade ett liknande problem med min 330 förra sommaren och då var det faktiskt startmotorn som gett upp. Men med tanke på körprofilen och status på batteriet skulle jag med rekommendera dig att börja med att byta till ett sprillans nytt batteri med ordentlig styrka. Det ska visst finnas 2 sorter till e46, med två olika amperestyrkor. Satsa på det med högre styrka och gärna då ett AGM-batteri. Dyrare men tål körprofilen bättre sägs det. Satsa även på att underhållsladda frekvent om ni fortsätter köra på det viset. Men överväg även att strunta i kortkörningarna helt då det som falsterbo säger inte är lysande för bilen ur fler aspekter. Niklas Fransosen |
|
|
Planerar att byta batteri snart men det är nog inte problemet här. Tror stenhårt på startmotorn då jag trots allt mäter 12V, startmotorn SKALL försöka i alla fall med den spänningen! Någon som rullat igång en SMG låda? Hur fungerar det med att släpa bilen 4mil? Inte att rekomendera med alla fyra på marken antar jag, eller? |
|
|
Som sagt, det är inte alls omöjligt att startmotorn gett upp. Snabbast svar ang SMG-lådan och bogsering får du väl från antingen instruktionsboken, det brukar stå där hur man gör eller ett samtal till närmaste BMW-verkstad. Hoppas du får snurr på bilen! Niklas Fransosen |
|
|
Det är med största sannolikhet batteriet som felar. Ett fulladdat batteri skall det ligga på ca 12,7V. Eftersom du bara har ca 12V så är det helt urladdat. Precis som Asken skriver så bör det laddas ofta med de körningar som du beskriver att ni gör med bilen. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Skall prova med att starta från min andra bil senare idag. Dock så har jag råkat ut för ett urladdat batteri flera gånger och då påverkas allt annat el i bilen, fönsterhissar går långsamt tex. Nu så fungerar allt annat men inget liv från startmotorn alls. Provar med startkablar först. |
|
|
Nytt batteri, sen seriös felkodsavläsning och då går det att definiera om det är startmotor eller inte. När du kablar, om det tar lång tid för den andra bilen på tomgång innan det blivit tillräcklig kapacitet att kunna starta din bil så är det ytterligare indikator på just batteriet. Startar bilen direkt(inom en min) så faller det resonemanget. Vet inte hur det är med din generations BMW men på modernare kan man läsa ut profiler som visar hur mycket det laddas vid vilka tillfällen, spänningstillgång med mera som kan indikera vad som bör åtgärdas. BMW-erfarna mekare eller verkstadsfolk kan detta bättre. Lycka till! Asken |
|
|
Lämnar batteriet bara 12V, är det i praktiken urladdat! Så fort batteriet går under 12,4V i spänning börjar det sulfatera. Desto lägre spänning och längre tid det får vara under den spänningen, desto mer sulfatering på blyplattorna. Får det stå tillräckligt länge är sulfatskiktet så tjockt att laddningen inte bryter ner skiktet och då har batteriet tappat prestanda permanent. Dock kan voltmätningen visa OK värden men startkapaciteten är då väldigt dålig. En BMW behöver mycket kräm för att orka driva alla elfunktioner och dra runt startmotorn, så 12,0V ger troligen inte tillräckligt med kräm för att dra solenoiden och dra runt startmotorn...! Var batteriet gammalt redan för sju år sedan och har fått utstå den "tortyr" som du beskrivit med bara kortkörningar, är det troligen helt slut och har gjort sitt. Lär märkas nu när det blir kallare om inte annat - vid kyla kan batteriet bara lämna en liten den av angiven kapacitet, i praktiken kan det vara halva eller en tredjedel av vad det klarar i +20 grader C! Normal livslängd för ett startbatteri är 3-5 år. Om man sköter batteriet och bara kör längre sträckor och/eller ger det regelbunden underhållsladdning med en bra laddare och vårdar det i övrigt genom att hålla det rent och ha koll på vätskenivån, kan det hålla längre. Misshandlar man ett batteri är det inga problem att knäcka det på några månader... Mitt originalmonterade batteri i E46:an höll mer än elva år/34 000 mil, utan att visa tecken på att vara dåligt, men jag bytte ut det i förebyggande syfte, då jag ändå behövde byta batteri i en annan bil som såldes för småpengar (flyttade över BMW-batteriet till den och satte i ett nytt i BMW:n). Bilen har dock rullat mest långkörning och fått regelbunden laddning med C-tek-laddare. Även vätskenivån kontrollerades några gånger och justerades en gång med lite dest-vatten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har provat med startkablar, samma sak. Inte ett ljud från startmotorn. Den är nog ganska död. Skall försöka ge den en smäll imorgon om jag lyckas komma åt den. Batteri skall bytas, tips på bra batteri och vart man beställer det till ett bra pris? Men jag vill få bilen till mitt jobb där jag har förutsättningar för att mecka. Hur skall man putta igång bilen med smg? Måste ju trycka till bromsen för att lägga i växel och då försvinner ju farten. Vågar man dra bilen 4 mil bort med hjulen på marken? Någon i Malmö som har utrustning för att släpa bilen rätt och vill tjäna en slant? Tips och ideer om bärgningen och putta igång med smg upskattas! |
|
| Man brukar få "hitta bra kontaktställen" med startkablarna för att få de att funka ibland...Billiga märksbatterier köper du här: Länk | |
|
Batteri till hyfsat pris (banner) ordnat till slutet av nästa vecka. Nu skall bilen släpas iväg eller om jag har tur "rullas igång". Vågar man i annat fall bogsera bilen 4 mil bort? |
|
|
Hundra rader av mångårig erfarenhet delad av alla här ett par dygn senare.... Batteri kan köpas på närmsta fysiska ställe och bytas så kan bilen rulla samma dag. Utgår ifrån att du valt största möjliga Amperetimmar med hänsyn till ogynnsamma körprofil din fru har(BMW internt benämnas detta = för mycket körning med kortsträckor). Hammare, slägga och sånt funkar kanske på en riktigt gammal bil. Moderna BMW är mera känslig elektronik på många sätt som du märker. Startmotor är nästa bit vilket jag betvivlar. Finns massa posteringar om det med, använd "Sök inlägg" funktionen, finns ovanför till vänster. Under "Ny användare". Är bilen en iX, fyrhjulsdriven? Då är det bara att glömma och släpa eller bogsera. Släpa kan man göra med bakhjulen i luften och framhjulen nere, vissa mindre bärgningsbilar klarar detta och då rullar fronten sist så att säga. Du har nog bärgningsförsäkring om den är halvförsäkrad, då kan det göras mot tillägg samt självrisk, kolla med bolaget. Gör du som du vill men vi avråder från gissar jag skador på tiotusen minst, någon över gräns bågar jag inte gissa på. Byt olja och filter på en gång. Med de körningar bilen har räcker oljan ett år eller tusen mil. Asken |
|
|
Liten uppdatering! Har fått igång bilen genom att slå lite på startmotorn. Körde den omedelbart till jobbet där jag har startat den utan problem några gånger. Så det var startmotorn som krånglade, nu beställer jag en ny imorgon och byter ut den. Vill inte bli stillastående flera gånger med en startmotor som är omöjlig att komma åt. Jag servar bilen mer än regelbundet, 5 månader sen byttes alla vätskor och filter i bilen inklusive smg växellådsolja och diff olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.