|
|
|
|---|---|
|
Jag kör en F11 2011 och är i farten som övriga Sverige med att byta till vinterdäck. Märkte då att bakdäcken är bredare än framdäcken (275 vs 245). Jag hänger med varför det är bredare däck bak (sportighet, körkänsla etc) men varför är profilen lägre på bakdäcken? Bak: 275/35 och fram: 245/40. Jag vet, försumbar skillnad på 5 mm men vore bara intressant att veta. Efter vintern behöver jag köpa nya däck (fett ojämnt slitna pga kass hjulinställning...) så lika bra att veta om man kan köpa 35 runtom, 40 runtom, eller olika... :) Det är RFT-däck som hängt med sen bilen var ny. Sitter på BMWs originalfälgar multieker 455 19". | |
|
Oops, skrev av fel fälg från BMWs katalog. Däcken sitter på W-eker 332 19". |
|
| Profilens siffra är ett procenttal av däckets bredd, därför är det en lägre siffra för det bredare däcket så att hjulen ska vara lika stora. | |
|
För att annars blir ju hjulen olika stora i omkrets. Profilen anges ju i procent av däckbredden. 40% av 245= 98 mm 35% av 275 = 96,25 mm Nu är de ju inte identisk stora i omkrets nu heller, men tillräckligt nära för att det kan försummas. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för bra svar! Där lärde man sig nåt nytt idag! Trodde det var mm men då förstår jag nu. Hade ju kanske känts lite "lutat" om man åkt med lägre profil bak... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.