|
|
|
|---|---|
|
Hej all BMW-vänner. Väntar på min nya 120d M-pkt + lite extra godis, beställd i juli, leverans v51?? Väntar alla lika länge? Börjar se mig om efter vinterhjul, lutar åt ett par svarta 17" med dubbfria Nokian Hakka R2, bor på västkusten. Någon som har erfarenhet av dessa, tidigare alltid kört dubbat. Nu över till min fråga: de sägs att det krävs trycksensorer på alla BMW efter mars 2014, hittat för 2996 kr/4 st. Krävs det eller funkar det utan? Tacksam för svar från någon som vet. Med vänlig hälsning bokar | |
|
det funkar utan men larmar då varje gång. /Anders |
|
|
Tack för svar Anders, det tyder på att jag måste beställs dessa också. De ska tydligen programeras för resp bil, är det något som däckhandlaren klarar? Med vänlig hälsning Bo |
|
| Beställde en 120d M-pkt+Advance +lite till i början på Juli. Fick den 15 aug. Tvärnöjd efter 1100 mil. | |
|
Beställde min 125i första veckan i September, leveransdatum v 52 Angående däck, pga de trycksensorerna har jag bestämt att köpa Y-Eker orginal för 20 000 kr. Ge gärna tips om du hittar några billigare fälgar&däck med komplett set, alltså inklusive TPMS |
|
|
Vad är det för typ av larm, lampa, ljudsignal? Går den/det att släcka/tysta? Ang vinterhjul funderar jag på följande: Nokian Hakka R2 dubbfritt 215/55x17 + svarta Dezent TB (för BMW), pris inkl TPMS 16200. 20 000 låter som ett bra pris, vad får du för däck? Är det via BMW eller annan gummihandlare? Kollat runt på nätet och hamnar inte under 15 000 för 17" med premiumdäck inkl TPMS. Visst är det M14 hjulbultar på 2014-F20-serien (19-hylsa)? Tacksam om någon kan bekräfta detta. Hälsningar Bo |
|
|
17" Y-eker 380 med Nokian R odubbat däck 205/50R17 89R . När bilen väl kommer fram i december ska de sätta på vinterdäcken, kalibrera etc. Sen kan jag lägga in vinterdäcken i fakturen så en del blir avbetalning istället för kontant. Jag kom också fram till ca 16000 när jag sökte på nätet, men då är ju inte installationen av TPMS inkluderat, har läst att de även tar betalt för det. Då känns det som att man kan lägga till 4000 och få orginalhjul istället. Du kan se BMWs original vinterdäck här, klicka bara på vinterhjulskonfiguratorn på höger sida. Länk |
|
|
Hej Yasko Ang val av däck så fick jag just veta av min BMW-handlare att Continental erbjuder 3 års kostnadsfri vägassitans i händelse av punktering. Då slipper du att välja Run Flat-däck vilka är dyrare och enl mångas uppfattning har sämre vinteregenskaper än motsvarande ej Run Flat. |
|
| Det stämmer att det är M14 bultar på F20/F21. Jag bytte precis till vinterdäck och har inga TPMS på dem. Det varnar med meddelande på skärmen när du startar, sedan visas en gul lampa i instrumentpanelen. Jag tycker inte det är värt 4000 för att släcka det. | |
|
Beställde också en 120d med M sport, bilen skall jag hämta nu på Fredag. När det gäller vinterdäck så köpte jag ett par 17 tum med dubbfria däck utan TPMS. Lämnade in fälg och däck på en däckfirma där dom har monterat TPMS sensorer, kostnaden blev 2800:- monterat och klart. Jag personligen tyckte inte det är kul att betala så mkt pengar för en ny bil och snåla in det sista, jag hade nog blivit galen :) om jag hade sett att bilen larmar för dåligt däcktryck eller liknande |
|
|
Sasko Den varnar inte för lågt däcktryck, utan bara att däcktrycksövervakning saknas. Jag köpte min vinterhjul begagnade och då saknade de TPMS. Får man fråga var du monterade på sensorerna? |
|
|
falkn Har lämnat in dom på Däckia i Göteborg |
|
|
Om jag inte missförstått så har regteln med TPMS att göra med miljökrav dvs att förhindra att folk åker omkring med för lågt däckstryck vilket ger onödig förbrukning+utsläpp. Jag tror inte man har ngt val här utan att detta skall sitta monterat och kontrolleras vi besiktning. Om man bara har detta på sommarhjulen och bes med dessa så är det kanske lugnt. |
|
|
Sasko Okej, kanske ska kolla med Däckia i Malmö vad de ska ha för att montera. Får i så fall bli i samband med däckbyte nästa säsong. Grejen är ju att vi leasar bilen och jag har köpt vinterhjulen begagnade. Kommer ju bara att kassera/sälja hjulen när jag lämnar tillbaka bilen och därmed vill jag ju inte lägga onödiga pengar. Som jag har förstått det kommer inte besiktningen att slå ner på avsaknaden av TMPS i Sverige. Detta beror på att vi byter hjul 2 gånger om året och därmed kontrollerar däcktrycket oftare. |
|
|
Enligt transportstyrelsen så är TPMS endast nödvändigt att ha monterat vid nybilsköpet hos handlaren. Därefter är det valfritt för bilägaren att plocka bort det. Dock vet jag inte hur komplicerat det är att ta bort/avaktivera systemet på en BMW... Såhär skriver transportstyrelsen angående kravet: Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning. Mer info: Länk |
|
|
ToLo: Det låter ju betryggande :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.