AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.032

Flytta till Norge med bilen

Sida 4 av 4
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Där hade du vist tur då för med dagens kurs hade 58 NOK motsvarat 62 SEK alltså mer än 50% :-)

Verdi
OT:

Vad tjänar en projektledare då? 50 tkr? 60 tkr?

Länk säger medianlön på _exakt_ 40 tkr även i Stockholm.

Fast kollar du fördelningen så tjänar ~25% över 47 tkr. Min teori är att den fjärdedelen pratar mer öppet om sin lön än de ~20% som ligger under 33 tkr och därför är det lätt att få en skev bild av löneläget.

(även om jag misstänker att en sajt som lönestatistik mest drar till sig såna som anser sig ligga lite lågt)

ps. Att flytta till Stockholm från övriga landet är lite som att flytta till Oslo. Allt är svindyrt. Allt från luncher till, framförallt, boende. Jämfört med Uppsala så behöver man säkert minst 5-10 tusen mer i månaden brutto för att få samma ekonomi.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
....och ändå är Stockholm en av de platser i världen(!)* som har procentuellt högst inflyttning.

Sen vet jag inte hur mycket billigare det är i Uppsala? Har faktiskt kollat på hus där och fick nästan slag av prissättningen. För mig känns det minst sagt märkligt att huspriserna är samma 1 mil utanför Uppsala som 1 mil utanför Sthlm med tanke på hur mycket större arbetsmarknaden är i Sthlm.

Projektledare är väl också en rätt bred yrkestitel? Det är rätt stor skillnad att leda ett förändringsprojekt med 200 konsulter eller nån liten sajtuppdatering med 2 pers i teamet. Jag har själv jobbat med projektledare som tjänat allt från 30k till 400k i månaden. Den senare var partner på mitt dåvarande konsultbolag men han var fortfarande projektledare.

* Källa: Kjell A Nordströms föreläsning på min senaste jobbkonferens.

-------
//Lövet
Transocean
Intressant läsning! Intressant eftersom jag bott i Norge sedan 2001, och bodde också i Sverige åren 1994-2001 men kommer från Helsingfors, Finland. Kortfattad är det så att :
1) Gillar man bilar blir Norge helt fel.
2) Gillar man god mat blir Norge också helt fel.
3) Gillar man konstiga regel och förbud blir Norge helt rätt.
4) Gillar man arroganta egoister så kan jag bara säga välkommen!

Men:

Om du gillar pengar dra till Norge!

Sen är ju mat, öl, cigaretter och d y l dyrt här. Jag har dock funnit en lösning som både sänker kostnader och höjer livskvaliten. Den heter: Jobba i Norge, pendla till Tyskland....d v s skaffa en tysk dame.

Min månadliga balans:

Lön som distributionschaufför 52 000 Nok utan övertid, utbetald 34 000 Nok
Jobbar cirka 20 tim i veckan :-)

Hyra 7500 Nok för en tvåa 25 min från Oslo.
BMW:n kostar 3700 i mån (2011 320dA M-sport)
Diesel 1700 Nok i mån.
Telefon betalas av arbetsgivaren.
Bredband, försäkringar, ström ca 1000 nok i månaden.
Flygbiljetter till Tyskland ca 2000-3000 nok i mån.
Öl som jag köper här ca 3000 nok i mån
Cigaretter från Tax-free ca 750 nok i mån, aldrig från Norge

95% av maten köps i Tyskland, bra kvalitet, riktigt billigt men den kostnaden tar flickvännen, jag bor gratis i Tyskland då inga hotellrum behöver bookas, en back med öl står alltid redo (kostar 8 €), och en gång i mån kommer hon till Norge med fulla resväskor :-)

Om man gör som jag har man inget liv på vardagarna, men belönas två- tre gånger i mån med en helg i Tyskland samt ett guldkort hos SAS.

Och 13 350 Nok i mån som man kan lägga åt sidan .

För folk som varken dricker eller röker ser räknestycket ännu bättre ut, för att inte snacka om höginkomsttagare.

Norge är ett land där livet blir enkelt (ekonomiskt sätt)
Samtidigt är Norge ett trist land som man bara vill lämna (någon skrev tidigare i tråden att det bästa med Norge är avgångshallen på Gardermoen)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur kan du inte ha ett liv under veckorna om du jobbar halvtid? Du borde väl ha all tid i världen?
Verdi
lövet,
Lägenheterna är i princip hälften så dyra per kvadrat här som i Stockholm. Själv har jag 40 minuter från min dörr till centralen samtidigt som jag bor i en rätt trevlig stadskärna med gångavstånd till restauranger och affärer. Visst, det är väl inte samma sak som att bo centralt i Stockholm men man slipper ju mycket skit också. Alla bilköer t ex. ;)

Huspriserna är också bra mycket billigare rent generellt men där är skillnaden mindre. Sen beror det på vad man jämför också. Jämför du Kåbo med Haninge så blir det ju nåt annat än att jämföra Storvreta med Djursholm. :)
Verdi
Transocean, Så mycket öl? Är du alkis eller? Och om du nu tjänar så bra, varför låter du din flickvän köpa all mat åt dig? Och till sist, varför jobbar du inte 40 timmar eller mer och lägger undan ännu mer om du nu ändå inte "har något liv" i Norge?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Stilig livskvalité du pratar om Transocean med öl och cigaretter för ca 4 000 NOK per månad. No shit att du saknar "liv"...
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Alkis? För 3000 NOK får man väl typ ett par flak Ringnes på REMA 1000 :D.
Transocean
Grelle:
:-) Ja, det har jag egentligen, mina dagar är "no stress" märkta.

Verdi:

Ja, det blir en del öl, men då är jag också en s k "functional alcoholic"(Länk

När det gäller arbetstimmar, så har jag s k akkordlön, d v s att jag får betald för en hel dag men går hem efter att jag är färdig. I snitt 20 timmar i veckan behöver jag för att bli färdig. Klart att jag även jobbar övertid, hittils i år 340 timmar har det blitt, men det är en annan femma, jag ville bara redogöra hur bra en på "golvet" tjänar i Norge.

Maten som jag låtit flickvännen att köpa de sista sex åren:
Hon skall ju handla oavsett, så vad spelar det för roll om hon betalar 120 € extra i mån för mig, då hon får tax-free cigaretter betald av mig tre gånger i mån, samt kanske en eller två semesterresor där jag sponsrar hälften eller d y l per år?

Dr. Bilfåne: Riktigt!

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Köpa en Tesla i norge och ta med hem som flyttgods sen borde va en bra deal.
Problemet är att den skattas ihjäl när du tar in den i Sverige.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så farligt lär det inte bli. Moms+tull betalas på begagnatvärdet.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.