AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.028

Flytta till Norge med bilen

Sida 1 av 4
Tänkte höra med någon som har inblick i hur det är att flytta till Norge, jag har ett jätteproblem i att det verkar svindyrt att tulla in sin svenska bil.

Jag ska eventuellt jobba på heltid tillsvidare och vad jag förstår måste man bli skriven och folkbokförd när man jobbar över 6 mån.

Dock är problemet mina svenska bilar, hur löser man det? jag har ett drömjobb jag blivit erbjuden men vet inte hur jag ska göra med mina bilar då det kostar mer att tulla in dom än vad dom är köpta för vilket är helt sjukt?

Vad beror det på att Norge har såna sjuka skatter när det kommer till bilar? med deras olja så borde dom inte ha några skatter alls tycker man....

Behöver råd hur man löser det på smidigt sätt.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du köper en norskreggad bil med snål dieselmotor. Enda sättet att åka bil i Norge som inte kostar en förmögenhet. Du kommer inte ha något kul ändå i Norge med dina bilar, fartkameror överallt, svindyra böter och 80-vägar i princip överallt.

Skatterna förklaras av att de inte har någon egen bilindustri så det finns ingen anledning för Norge att gynna nybilsförsäljning. Sen finns det förstås en massa kvasi-miljöargument också men dessa tycker jag främst blir löjliga med tanke på att Norge är en av världens stora olja och gasproducenter...

-------
//Lövet
Då är det nog kanske bättre tacka nej till jobbet om jag ska behöva ge upp så mycket av mitt privata, dvs bilintresset.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kan ju alltid köpa en Tesla...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror ju lite på. Kanske ger jobbet ett så stort ekonomiskt överskott att du kan flytta tillbaka efter ett tag och köpa drömbilen? För vanligt pendlande kommer inte skillnaden märkas så mycket, framförallt om du ska jobba i Oslo. Där rör sig trafiken i krypfart jämt.

När du jämför lön, tänk på att det är BRUTALT dyrt att bo och leva i Oslo. Räkna med 50% mer än Sverige. Jag jobbar en del i Oslo, med svensk lön+traktamente :-( och är lika glad varje gång jag åker därifrån.

-------
//Lövet
När man läser drömjobb och Norge i samma inlägg så förutsätter iaf jag att det är bra betalt, för jag antar att drömjobbet inte är att rensa fisk?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo men det räcker inte att det är bra betalt. Det ska vara enormt bra betalt för att vara värt det om du drar av de ökade levnadskostnaderna.

-------
//Lövet
Verdi
En pizza kan tydligen kosta nästan vad som helst.

Länk

Men seriöst, Norge suger som billand. Likaså Danmark. Tycker synd om de varje gång jag åker genom Danmark ner till det förlovade landet. (Deutchland!) :)

Däremot kan du ju spara ordentligt med pengar om du är motiverad. Visst är det dyrt med pizza och annat men köp med dig mat från Sverige, bo så billigt som möjligt och spara! Funkar väl en begränsad tid.

Men ska man flytta sitt liv dit tills vidare på obestämd framtid så måste man ta höjd för ökade utgifter och acceptera lägre bilstandard.

Jag tycker du ska lämna dina fina bilar hemma i Sverige och njuta av de på helger och semester.

Förut fick man väl köra svenskreggat i upp till ett år? Men det kanske är ändrat nu?
Nej inte rensa fisk :-) rent ekonomiskt drar jag in 30% mer i Norge än här hemma, dock har man ju koll på kostnaderna här hemma, bor i Sthlm.

Kollade Oslo och man får väl lägga ut mellan 12-15000:-/mån NOK för en 2:a i bättre område vilket är dubbelt mot vad man har nu.

Som sagt jag är tveksam då det verkar avgiftslandet nummer ett i världen, inkomstskatterna verkar inte vara leka med heller.

Och hur blir det med mina bilar i Sverige? blir jag folkbokförd och skriven i Norge är jag inte längre skriven i Sverige, då får jag väl inte ha bilarna svenskreggade på mig längre utan anses vara Norsk?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Du har ingen släkting som du kan skriva över dem på? Bara att skriva tillbaks dem på dig sen när du är hemma igen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inkomstskatterna kommer bli lägre i Norge dock. Dessutom har det, åtminstone tidigare, funnits skattefria månader två gånger om året.

30% mer i lön skulle jag inte ens fundera på att flytta till Norge för. Du kommer få det ekonomiskt sämre, inte bättre.

Det finns dessutom mängder av nackdelar med Norge
- dålig matkultur
- en nationalism som många gånger gränsar till främlingsfientlighet
- stökiga narkomaner överallt
- trafikfientliga regler och avgifter

-------
//Lövet
Stängt på Söndagar också läste jag i Norge.

Det verkar lite speciellt om jag ska vara ärlig.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18

/Masten
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
lanab-> Ska du behålla din avenska bostaf? I så fall kan du ha rätt atr få framföra svensk bil i Norge under obegränsad tid.

För övrigt är inkomstskatterna avsevärt lägre i Norge än vad de är i Sverige.

Grattis till jobbet!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Man kan ha en svensk bil i Norge i ett år även om man är skriven i Norge. (Så länge man har ett tidsbestämt kontrakt) Därefter finns det en möjlighet att ha den 1 år till om man ansöker hos toll-myndigheten. Då måste man kunna uppvisa dokumentation på att man har ett tidsbestämt kontrakt (alltså inte fast anställning). Detta har jag använt, hade en s2000 i nästan 2 år i Norge, men sålde den sen i Sverige eftersom det kostade multum att ta den in, och åker du fast med en svensk bil som du inte får köra, då måste du betala hela importavgiften + ~30-40% i böter. Det kan alltså kosta mig 400K att låna en vanlig Volvo V70 och köra över gränsen om jag blir tagen av polisen.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
By-the way, om du är höginkomsttagare betalar du betydligt mindre skatt i Norge än i Sverige. Men bilar är svindyrt, så det är bara att glömma. Jag kör en Audi A3 -96 här i Norge.
pe
250
pettran
Det är inget tvång att skriva sig i Norge bara för att man har en (fast) anställning där. Så länge man inte är skriven i Norge har man i princip rätt att framföra utländsk bil i Norge under obegränsad tid.

Det regelverk som norska tullen hänvisar till strider mot EU-rätt och stämmer inte med vad som faktiskt praktiseras av det norska rättssystemet.

Ämnet har tidigare blivit avhandlat här: Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
OT men går det att leva där utan att bli deprimerad?
Verkar vara en håla att leva i detta Norge...

BMW M-POWER
pe
250
pettran
Gino -> Självgoda jantesvenskar kan nog bli deprimerade, men med tanke på att var tionde Oslo-bo är svensk så kan det nog inte vara så illa.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
pettran:

Det kanske funkar för gemene man då om man inte har allt för några större krav på livet då :)

Vissa lever för att jobba och vissa jobbar för att leva...

Om jag förstår lanab rätt så är bilar av ganska stor betydelse i hans vardag och då borde detta inte vara så svårt beslut att ta.

BMW M-POWER
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
En ny 318d touring kostar 402000:- i NO och 317000 i SV och med 30% mer i lön är det ju ingen omöjlighet direkt eller?

Har semestrat rätt mkt i NO och har en del goda vänner där och det åker runt sjukt mkt fina bilar i NO trots allt. Exporterade min gamla E30 Länk dit faktisk och besökte nuvarande ägare i Kongsvingar för 2år sedan som även har en X1 20d samt en z4 35is. Så nog går det att få ihop det med bilintresset i NO också. Så mkt dyrare är det inte om man inte måste bo på Akerbrygga och åka Alpina till jobbet förstås:-)

Noterade även i somras efter 2 veckors husbils semester att sjukt många BMW i NO har M-sports paket bara jag som tänkt på detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.