AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.402

Mini Cooper - köpa begagnat?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Min sambo behöver bil och jag som alltid gillat Minin tänkte att en sån kanske kan va nåt, lagom i storlek i alla fall som andrabil. Siktar på en S med automatlåda. 1:a generationen snyggast men antar att det är andra generationen man ska satsa på som verkar vara lite bättre hopskruvad och med lite bättre stolar. Någon som har några bra råd vad man ska vara uppmärksam på när man handlar? Gärna tankar kring gen1 kontra gen 2 också! Siktar på maxpris runt 120 men gör inget om det blir lägre..
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vi har en Cooper S som extrabil (eller rättare sagt lekbil ...), generation 2. Det är skillnad, satsa på den nyare. Hur som helst en helt fantastiskt rolig bil. Körglädje i kubik och S-versionen går riktigt bra.

Provkörde en med automatlåda och det förtog en hel del av körglädjen - provkör båda, du kommer att märka skillnad!
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Min bror kör en Cooper S -03, sedan 2009. Trimmad till ca 220hk på hjulen och han använder den friskt emellanåt och vårdar den över medelstandard.
Den har rullat precis under 10K mil och jag överdriver inte när jag säger att han inte haft ett enda fel på den. Förutom att slutsteget till HK-stereon nyligen verkar gett upp ganska.
Jag är väldigt petig/pedant med bilar och har bra koll på hans bil. Den behöver inte ens några nya bussningar.. Verkar vara en mycket bra byggd bil utan några direkta svagheter, så det är nog ett klokt köp.
Nyare är såklart alltid bättre, men karaktären på dom tidiga S-modellerna med kompressormotor är svårslaget.
Dom nyare med turbo är lite mer "vuxenbil" i känslan och första generationens S är en fokuserad vägbil.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Själv gillar jag generation 1 bäst, åtminstone utseendemässigt. Fast känns som krav då är att det sitter Recarostolar i. Inte helt lätt att hitta med de dock. Även om den är tänkt som andrabil är bränsleförbrukning inte helt oviktigt då den ändå kommer rulla en del. Någon sa att gen 1 med kompressor kan bli ganska törstig, åtminstone skulle gen 2 vara betydligt snålare. Någon som har erfarenhet här?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Generation 2: 0,71 i snitt - blandat landsväg och stadstrafik plus lite sportig körning. Så ser det ut just nu i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.