|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en E32, som sommar och pysselbil. Har tänkt mig att lägga 60-70' kr för en fin bil. Borde räcka till en välmatad bil med vettig mätarställning. Bor lämpligt till för att importera. Frågorna: Vilken motor är att föredra, R6 eller V8? Går det att få tag på original v-böcker? Började BMW med R134 i ac:n 1993? Dyra standardfel på bilarna? Är 7-serien svårskruvad? allt är relativt. Mvh Johan | |
|
Skall du bara ha bilen som sommarbil, varför inte satsa på en 750 direkt? Om man inte kommer köra så mycket spelar väl inte driftskostnaderna så stor roll. Vill man ändå ha en sexa så är 735 en pålitlig och driftsäker bil. Mycket billigare i drift än 12:orna. Många föredrar V8:an i 740, som ett bra mellanting mellan 735 och 750, men det finns lite problem tex. 5-stegsväxellådan, oljepump som lossnar. För 60-70.000 borde du kunna hitta en -92,-93 740/750 i fint skick. Det finns numera gott om E32:or i Sverige, så man behöver nödvändigtvis inte dra till Tyskland för att shoppa. Men räkna med att de tyska bilarna är mer välvårdade och i finare skick än motsvarande svensåld. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
AC134= 1992-93. MVH Hasso |
|
Hej! Tack för ditt svar. Jag inbillar mig att en V8 är bättre att skruva med än en V12. Huvudsaken är att bilen är i fint skick. Har det varit stora problem med 5-stegs lådorna? Skall dock försöka få tag i BMWs v-böcker före köp. Jag skaffar alltid v-bok som steg ett inför köp av en ny bil. Mvh Johan |
|
| Problemet med 5-stegs växellådorna är en liten plastkula i ventilhuset som blir utsliten, och då går inte lägena i och ur ordentligt. Jag vet inte om det är så vanligt egentligen, men man kan hitta en massa om det problemet om man söker här på forumet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.