AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.226

Problem med automatlåda E46, 325ia 2002

Li
6
Lissmilo
G21 330e xDrive -21
E93 325i cabriolet -07
E92 325i -08
Hej!

Lämnade in bilen för byte av automatlådeolja samt filter och trågpackning. Bilen kom tillbaka och nu växlar den mjukare än innan, men efter någon vecka började lådan bete sig lite underligt.

I stora drag är det inga jättebekymmer, men varvtalet pendlar uppåt 200-400 varv när femman är i och man håller ca 80-100 km/h. Så gjorde den inte tidigare. Samt att det känns som om det går trögare för lådan att lägga i femman. Som om den slirar lite. Detta problem fanns inte innan oljebytet.
Dock, när man passerar 100 km/h slutar den att slira och går precis som vanligt, men fenomenet är vansinnigt irriterande eftersom det låter som om man impulsgasar.

Åkte tillbaka till verkstan som kollade upp ånyo att det är rätt oljenivå i lådan.
Packning och olja köptes original på bmw för att slippa eventuellt strul. Förvisso inte filtret om detta spelar roll.

Jag har försökt mig på en återställning genom att hålla nere gaspedalen i botten med motor av och nyckel i läge 2, men detta gör ingen skillnad.

Bilen har precis passerat 19000 så den borde inte ha en låda som lägger av redan.

Tacksam för svar.

Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Verkar vara ett vanligt problem...

Finns flera trådar om detta beteende.

Var/vilken sorts verkstad bytte dom oljan, samt vad för olja använde dom?
Li
6
Lissmilo
G21 330e xDrive -21
E93 325i cabriolet -07
E92 325i -08
Ingen märkesverkstad, men en av mig väl känd mekaniker som hjälpt mig i många år med bilen. Aldrig varit strul förr.

Han hade koll på att oljanivån måste kollas inom ett visst temperaturintervall t.ex.
Haft bilen där för extra koll men nivån stämmer.

Köpte originalolja hos BMW .

Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Hej
Har en vän som har fått samma problem, som du har med din växellåda. Ha du fått löst problemet, eller fått reda på vad det beror på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.