AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.359

Fuel pump fail på IDrive

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Har som sagt fått fel på bränslepumpen vid fullgas på 4:an ut på motorvägen enl. IDrive.
Troligen högtryckspumpen som behöver bytas....

Fick också ett annat felsökningstips här på forumet: att om motorn behöver några extravarv på starten innan den går igång än som vanligt när den stått ett par dagar, kan det vara högtryckspumpen som är otät bakvägen och tappar tryck efter ett antal timmar.
Och det stämmer också in på symptomen.

MEN när jag satt och tittade i serviceboken såg jag att bränslefiltret aldrig är bytt på nästan 19000mil....vilket ska bytas var tredje motorservice (ca:6-9000mil) Kan det vara så att det är filtret som är boven?? Det kommer inte soppa tillräckligt snabbt vid start och det är för dåligt flöde när motorn behöver max.

Högrycksumpen kostar drygt 3000:- så man börjar ju helst med filtret liksom...
Låter detta vettigt? Någon som redan testat?

Mvh
Pelle
JK
13
JKWR423
BMW 530i -07
Tjena Pelle!

För drygt två månader sedan svängde jag av i en korsning , peta i 3:an och lät varven stegra lite. Runt 4000rp/m ryckte bilen till lite varpå varningsljudet lät ur högtalarna. " Engine failure. Engine power reduced. Voyage continuence possible." Enligt iDrive var det Fuel Pump (högtryckspumpen). Morgonen efter bogsera jag bilen ner till verkstad varpå följande morgon verkstaden ringde och konstaterade att allt funkade som det skulle. Felkoden togs bort och bilen kördes i en halvtimme utan att felet dök upp. Hämtade i vilket fall bilen och körde en dryg månad. Felet dök upp 5-6 gånger. Ibland när man startade bilen på morgonen kunde den misstända och gunga som en Harley D. Även en resa till Tjörn provocerade fram felet tre (3) gånger! Alltid på högre växlar (4:an och uppåt) och i lite uppför eller motvind. Men det gick alltid att kvitta meddelandena med en omstart av bilen. Till slut tog dock turen och mitt tålamod slut. En morgon ville inte felkoden försvinna trots flera försök att "lura" den. Nu byttes den för drygt 3 veckor sedan och den har inte trotsat sig än (pepparpeppar!!!). Nu dök det förvisso upp något annat ur askorna av bytet om du kollar tråden "BMW 530i - 07 - Tickande gnisslande(!)". Men för att sumera; Jag har blivit kvitt problemen efter bytet , ja!

Mvh Joacim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.