|
|
|
|---|---|
|
Har precis fått 2 nya framdäck som återförsäljaren till min F25 betalade eftersom de som satt på från början var snedslitna p.g.a. en dålig framvagnsinställning. När däckfirman (Däckia) ska sätta på dem undrar de om jag verkligen bara ska byta fram eftersom bakdäcken bara har ca 4mm kvar. De menar på att detta kan förstöra drivlinan på 4-hjulsdrivna bilar. De vet dock inte hur känsliga just X3:an är för detta men är genuint bekymrade... Har inte hört förut att det ska vara så känsligt så att det räcker med olika mkt däckmönster (det är precis likadana däck fram och bak) för att drivlinan ska ta stryk. Någon som vet?? Ska ta kontakt med återförsäljaren om detta och skulle behöva lite mer info av er som kan mer... | |
| Ställde samma fråga till BMW med min X3 och det är ingen fara - problemet är värre för de bilar som har viskokoppling vilket gäller gamla Volvo AWD tex. | |
|
Ah, ok. Tack för svaret. Ska byta bakdäcken också, men var mest rädd att detta var något som man måste göra direkt och man knappt vågade köra bilen.... |
|
| Ingen fara som sagt, däremot är det aldrig fel att ha bra däck runt om. Eftersom den är mestadels driven bak så slits bakdäcken fortast där. Mina bakdäck var nästan helt slut när jag sålde den, framdäcken hade däremot fortfarande mycket mönster kvar. Då hade jag kört hela vår-höst säsongen med dessa däck. | |
|
Just fyrhjulsdrift är extra viktigt att inte blanda däckstyper och liknande. Speciellt viktigt är det för första generationens X3 mellan 2004 och 2010 att varken ha olika däckstyp/ mönster fram och bak samt olika mönsterdjup. Bäst att rotera hjulen mellan fram och bakaxel varje säsong för optimalt slitage. Bryter man mot detta tar fördelsningslådan enormt med stryk och byten av den eller oljan i den, beroende på slitagenivå är inte ovanligt. Se till att använda BMW-märkta däck för biltypen, tror de är märkta med en *. Har läst på engelska forum där folk köpt linglongdäck eller motsvarande antingen bara på en hjulaxel eller runtom och haft dessa problem. Kvalitetsbilar fodrar kvalitetsdäck:) Ju mer teknik en bil har, desto viktigare är det att hålla koll på helheten. Var enklare förr med e28 på 14":are eller en E30 touring utan bakdiff.. Mvh Asken |
|
|
Lite OT. Den gamla X3an var sällsynt snäll mot däcken. Jag bytte aldrig däck på den. När jag bytte bil vid 11000 mil sa (BMW-)handlaren att däcken såg bra ut. Då hade de rullat ca 7000 mil. Dubbdäcken använde jag ytterligare 2 säsonger på den nya X3an och nu har jag dem ute till försäljning med 3-5 mm mönster kvar. F25 var inte alls lika snäll mot däcken. Jag roterade aldrig däcken. Tyckte de slets ganska jämnt. "BMW six appeal" |
|
| Men nu var det inte första generationen X3 utan F25 som gällde, xdrive systemet har väl uppdaterats ett antal gånger sedan dess? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.