|
|
|
|---|---|
| Har precis plockat upp en X5 enl rubrik och vid körning i stan över kanter, potthål, mm. så uppkommer kraftigt "klonkande" ljud från framvagnen. Det låter som om hjulupphängningen är lös.. Ska det vara på detta viset? Snabb hjälp önskas! Tack!! | |
|
Klonkar den när bilen står stilla också ? Vår F11'a med EDC har gjort det ett lite tag i somras och BMW felsökte och sa att inget var sönder, men de kunde byta den ena framfjädren/EDC stötdämparen för att trolla bort ljudet. Jag har läst om några liknande tillfällen, där ägarna också klagade över ett svagt klonkandet, men inte hade ngt fel på bilen. Nu har det i princip upphört, så jag kommer nog inte att byta, med mindre det återkommer. Om du har ett kraftigt klonkande vid potthål är det säkert någon bussning som har gett upp. |
|
|
Nja, mest vid långsammare körning, stadskörning med många vassa kanter. Det är inget svagt klinkande, mkt tydligt och relativt kraftigt. Tycker inte det är från någon speciell sida, utan i hela fram vagnens hjulupphängning. Någon med erfarenhet av adaptive drive på X5 som vet om detta är normalt, eller om det verkar vara fel på min bil? |
|
| Någon som vet något? Ska in till Bmw med det på onsdag och vill veta vad jag ska säga... Mycket tacksam för tankar! | |
|
samma på min F11 låter från både fram och bak på samma sida när man kör över vägbula |
|
|
Min ska in på reparation för andra gången nu i början på augusti. Denna gång ska länkarmarna bytas. Förra gången byttes pendelstagen och en del oljud försvann, men inte allt. Kan återkomma med om oljuden försvinner eller ej efter detta... Någon som vet om man byter länkarmsbussningar samtidigt som man byter länkarmar? Låter rimligt i mina öron, men jag kan inget om sådant. |
|
|
dom sitter väl på länkarmen tror jag.. |
|
| Det är lika på vår f34 med adaptiva dämpare. Vi ska in igen efter sommaren. | |
| Hade samma problem på min X5 40d med adaptive driva. Det var ett stabilisator-/krängningshämmarstag som behövde bytas, kostade knappt 2000 kr på BMW inkl felsökning. Nu går bilen som det anstår en X5:a... | |
|
Hej, Hittade ni någon lösning på detta problem? Mvh Gustav |
|
| Staget som håller krängningshämmaren är mycket ofta orsaken till klongkandet. Finns att köpa stag på nätet till en bråkdel av priset som bmw tar och det är lätt att byta. | |
| Hej, mina krängningshämmarstag är bytta och det klonkar vid skarpa svängar ändå... | |
|
Hej, Tänkte posta lösningen för mig, kanske kan hjälpa någon i framtiden. Började som sagt med att byta krängningshämmarstag vilket gjorde framvagnen mkt bättre (mindre klonk, mer skärpa i styrning etc). Googlade sedan i evigheter och besiktigade bilen. De främre nedre länkarmarna är enl utsago svåra att diagnostisera, det behöver inte synas något glapp i kulleder och bussning, de kan vara dåliga ändå och har bilen gått 10000+ mil är det dags att byta. Vanlig felkälla. På besiktningen gav de ett bra att veta på höger nedre bakre länkarm också då kulleden glappade. Jag har bytt främre nedre länkarmar på båda sidor och bakre nedre på båda sidor är också bytt pga bra att veta på besiktningen. Bilen är nu 100% klonk och knarrfri. Väghållningen är fasiken bättre än innan (och den var rätt bra tidigare, med bilen i sportläge kör man från det mesta). Mina symptom var klonk vänster fram och ett helvetes knarrande höger fram. Kullederna och bussningarna var TOKslut. Jag köpte länkarmarna på Autodoc. Gör ni detsamma rekommenderar jag Lemförder som är OEM kvalité. Andra märken på Autodoc känns tveksamma... Priset är avsevärt bättre än på mekonomen ex. Nu ska jag bara njuta av bilen. Helt fantastisk är den och går som attan :). Mvh Gustav |
|
|
Hej, Tror ni denna sats kommer att avhjälpa liknande problem Länk Mvh Ubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.