AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.934

Klurigt DPF-problem, orsak och verkan Avgastempsensor?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej!

Har problem med att hitta orsaken till att jag får felkoder på DPF, har ett par funderingar.

Symptom efter rensning av felkoder:
1. Bilen går bra upp till ca 3000-4500 varv, där börjar sedan effekten avtaga något, man märker att något sker med bilen.
2. När bilen blivit varm, efter ett par accelerationer, så sjunker/stryps effekten vid ca 3000 varv, man märkte att den vid 4000 varv inte orkade mer, man fick ingen effekt och när man sedan lättade på gasen och ville gasa på igen (ej kickdown) så går den inte över 3000 varv.
3. Efter ytterligare en liten stund så stryper motorn effekten redan vid 2000 varv, den tillåts passera 2000 varv vid kickdown (men ger ingen fart) och vid långsam acceleration från 0-60 t ex. men man får ingen mer "effekt" så att säga så det är lika bra att låta den växla upp och få mer på draget.

Gör väl 0-100 på 30 sekunder just nu. :)

Läser sedan av felkoder och ser följande:
------------------------------------------------------------
1. 4020 (EGT ­Short Circuit to B+) Trasig avgastempsensor...
(Återkommer direkt, även efter nollställning av felkoder)

2. 4D00 Exhaust Backpressure Sensor Bank 1 (Återkommer inte alltid)
3. 480A DPF ­Bank 1 (Vad menas?)
4. 481A DPF ­Bank 1 (Vad menas?)

5. D17C (Active cruise control)
Får det felet när bilen "bryter" vid 2000 varv, då stänger den av den aktiva farthållaren.
------------------------------------------------------------

Det jag har gjort hittills är det mest uppenbara, byta DPF.
- Filtret är alltså nytt
- Trycksensorn till DPF är ny
- En ny temperatursensor som sitter på filtret är på plats
- AGR är rengjord och ser fin ut
- Vi har testat att blåsa med tryckluft i slangen från trycksensorn, verkar vara rent där.

Frågan är nu, är det den bakre sensorn som är ur funktion?
- Har vi bytt fel sensor, går det att veta vilken av dem som är/har varit trasig?

Om temp-sensorn är trasig, kan det ge följdfel på filtret för att bilen inte kan mäta temperaturen på avgaserna och därmed inte bör/ska göra en regenerering på filtret?
(Om jag förstår det rätt så gör den ingen regenerering med de felkoderna på filtret)

Men jag är tveksam till varför den klagar på baktrycket och varför den stryper effekten redan vid 2000 varv.

Har alltså två teorier än så länge:

1. Temp-sensorn orsakar felen och gör så bilen stryper effekten när den inte kan avläsa avgastempen efter filtret?
(Ska byta bakre sensor för att se om felet försvinner då den främre inte gjorde någon skillnad)

2. Eventuellt om katalysatorn är igentäppt, kan det också orsaka felen och effektförlusten?
(Den har aldrig bytts utan är samma som satt där för 30 000 mil sedan)

- Eller vad mer kan orsaka dessa felkoder och de symptomen jag får?
Vad tror ni, är lite rådlös just nu... :-(

Tacksam för hjälp och tips.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag hade börjat med att byta sensorn för avgastempen.

hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack, jag ska testa det, har beställt en ny sensor nu så den kommer troligen i veckan hoppas jag.

Jag återkommer givetvis om det fungerade eller inte när den är bytt.

Ska tillägga att jag har bytt termostat i samband med bytet (då motorn aldrig kom över 80 grader) och ERG-termostat är ny, för inte så länge sedan, då den läckte.

Bilen förbrukar inte mycket bränsle nu efter bytet av DPF, vid landsvägskörning, trots (eller tack vare?) denna effektförlust.
På 50 mil förbrukade den 0.52 i genomsnitt, men det var verkligen mer att "åka bil" än att "köra bil" kan man säga.

Vanligtvis brukar jag hamna på 0.58 som lägst men mer vanligt är 0.6-0.62 vid lugn körning på samma sträcka, med det gamla filtret på plats (samt dålig termostat).

Men det borde väl tala för att det är relativt rent hela vägen, annars borde väl bilen förbrukat mer bränsle om systemet varit täppt någon stans?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
(EGR-termotstat menar jag givetvis)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ja då är sensorn utbytt och felet på sensorn är borta.
Det är ju positivt!

Men trots rensning av felkoderna så återkommer dessa fel hela tiden efter varje rensning.

1. 4D00 Exhaust Backpressure Sensor Bank 1 (Återkommer inte alltid)
2. 480A DPF ­Bank 1
3. 481A DPF ­Bank 1

Förstår inte varför felen dyker upp!?
Blir galen snart! :)

Vilka sensorer eller system kan generera felen?
Trycksensorn är ny så den borde vara Ok, men vad mer är det som övervakar partikelfiltret förutom baktryckssensorn?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Några tankar som inte finns info om här.

Körning sker mest landsväg och lugnt?

Modifierad programvara till motorstyrningen på något vis?

Glapp i någon kabel eller anslutning?

Diesel tankas på lämplig mack? Kanske inte så relevant i detta fallet men sett fall på verkstan där farmartankar med diesel som står kvartals och årsvis orsakat massa problem. Injektorrengöring lär knappast vara aktuellt här.

Knacka på DPF och katalysator med gummiklubba? Funkar på bensinBMWs för att se om innehållet lossnat och det skramlar samt sätter för flödet. Borde banka loss lite sot om inte annat....

Befintligt DPF kan rengöras på något vis av en firma noterade jag för länge sen. Lär väl håla därefter men kanske nästa steg?

Mvh
Asken
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ska se om jag kan komma åt att knacka med klubba på katalysatorn.

Eftersom felen fanns kvar även när filtret var helt nytt (bara ett par mil körda) så tror jag inte det beror på något regenereringsproblem, vilket jag tror du syftar till när det gäller lugn körning på landsväg.

Jag har OBD-programvara som kan läsa av värden och där står "soot in particle filter" och när jag kollade först (när jag hittade att man kunde avläsa) var värdet 28.61g.
Nu efter lite nollställning av fel och hårda accelerationer när bilen varit varm så har värdet sjunkit ner till 5.70g.
- Vet inte om det är bra eller dåligt eftersom jag inte känner till normalvärde på denna parameter.

Finns det ingen lista med förklaringar på vad som genererar just dessa felkoder?
För om den klagar på "Exhaust Backpressure Sensor", vilken sensor är det som ger felet?

Finns det fler än en tryckmätare som avläses??
Några andra sensorer som hjälper till att hålla koll på filtret?

Har ju kollat trycksensorn som sitter mot för-katalysatorn och den är helt ny.
Röret verkar vara helt och man kan köra tryckluft genom röret och det kommer ur avgaser där ifrån också (kollade när bilen var kall!).

Just dessa fel känns lite svåra att förstå och lokalisera, är det generella felkoder?
480A DPF ­Bank 1
481A DPF ­Bank 1

Kan det vara något stop i röret fram till partikelfiltret??

Känns lite lätt hopplöst just nu... alla tips är välkomna på vad man kan kolla... :-(
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag tror det är dina glödstift!

Googlade felkoderna och en del i UK fick dessa felkoder, om flera av glödstiften inte fungerade (säkert glödstiftrelät).

Du har inga felkoder på glödstiften?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Se där, ny fräsch vinkel:)

Någe Swirpflaps är det iaf inte:)

Mvh
Asken

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Swirpflaps är borta på min Asken, det har jag sett till. ;-)

Tack för nya fräscha vinklar Sim. :)
- Har inga felkoder på glödstiften, bara på DPF och Bränslefilter.

Lite skärmdumpar på felavläsningen:
Länk (Avläsning av trycket, vid tomgång)
Länk (Felkod 480A, del1)
Länk (Felkod 480A, del2)
Länk (Felkod 4D00, del 1)
Länk (Felkod 4D00, del 2)
Länk (Felkod 481A, del1)
Länk (Felkod 481A, del2)
Länk (Felkod 4587, bränslefilter, del1)
Länk (Felkod 4587, bränslefilter, del2)

Mer än så kan jag inte se.
Funderar på om det är fråga om Turboras?
- Men när jag nollar felen så drar bilen iväg fint upp till 4000 varv och sedan är felen tillbaka och den blir som tidigare, slö och inte samarbetsvillig...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
LMM bytt?

Som jag tolkade det du skrev innan är all motorprogramvara original och ej modifierad alltså?

Sensorer bytta ej kinakvalitet?

Någon ting läcker luft på något vis eller ej håller tätt?

Någon av pumparna för dieseln?

Provat att läsa felkoder och göra simulationer med BMW:s servicedator hos en BMW-verkstad och se om det kan ge ledtråd? Dom kan göra en del med sina prylar som andra inte kan.

Vill inte ens fantisera om det är tvåsiffriga tal eller tresiffriga tal på antalet timmar du lagt ned.... Tar nog längre tid för BMW att montera samman den den dagen den lämnade fabriken antagligen:)

Lycka till hur som helst and happy hunting!:)

Asken
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har inte bytt LMM.

Ingen motorprogramvara är ändrad, det är korrekt.
Sensorer som är utbytta är i original, men lustigt nog tror jag att det stod Kina på både den nya och den gamla trycksensorn. :)
(Måste nog kolla igen!)

Tycker mig höra något som låter lite "vinande" nu när jag tänker efter, ungefär som när man tar en dammsugare och håller för munstycket, lite grovt, det kanske är en slang som kollapsat eller något?
- Men vet inte riktigt var jag ska börja känna och kolla, tycker jag kollat "överallt".
Det är när bilen är varm och vid runt 3000 varv som sedan försvinner antingen då bilen växlar eller ökar varvtalet.

Har kört idag ca 10 km fram och tillbaka utan att märka av att den stryper effekten nu när jag nollställt felen, men den har inte kommit upp i optimala grader direkt, så något sker när bilen blir varm. Jag höll mig också till max 3000 varv (ca), lugn körning.

Jag ger mer eller mindre upp mitt felsökande, ville ha bilen i ordning så man kan ta med familjen på resa till höstlovet nästa vecka, men det får se hur det blir med det nu. :-(
- Har bokat en tid på torsdag, ska se om verkstaden kan komma med en bättre felsökning än den jag läst mig till. Det får man hoppas och att det inte är allt för komplicerat och kostsamt.

Ja, det är en herrans massa timmar man spenderat, mest framför datorn för att googla fram en lösning, men även under huven och bilen med givetvis. Jag kan nog det mesta om partikelfiltret, regenerering och avgas-systemet.
(Allt från EGR ut till sista avgastemperatursensorn vid filtret, samt en och annan sensor på vägen)

- "Inget ont som inte för något gott med sig", eller hur säger man som optimist?

Det är ingen som har precis samma fel som jag då jag letat på nätet, alla utgår alltid från att det är filtret som är orsaken till allt elände i världen. Och de flesta har fler felmeddelanden än de jag har.

Tack för stödet och tipsen Asken, får väl se om jag skriver vad verkstaden kom fram till senare. ;-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Engelskspråkiga forum, bimmerpost med flera. Dieselpunpen, bränslekvaliteter och tryck. Gasreglage, wire, överföring. Westgate. Låter slangigt relaterat och tryckberoende så det kan nog vara. Vet inte hur det funkar med dieslar men vevhusanknutet kan krångla på de moderna turboåttorna i vissa fall, turboaggregat ligger ovantill och under plast. Kommit uppdaterat material. Blir himlans varmt med den konstruktionen och med tiden torkar slangar osv. Slangar som går i motorn generellt.

Är bara bilen skött bra från början samt att turbo får kyla ner på lämpligt vis efter hård belastning ser jag mindre risk för turbon.

Kan man behöva göra något i uppdateringsväg m.h.t. adaptivitet som bara BMW:s dator kan och förmår?

Drag och mycket tunga last något annat ämne men ändå.

Du har ju en bil med Sveriges fräschaste avgassystem om inte annat:)

Du har pm.

Mvh
Asken
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej igen!

Nu har jag låtit en verkstad felsöka bilen och kommit fram till att det var DPF som var problemet, trots att det är helt nytt!
- Det slutade med att verkstaden helt enkelt monterade bort filtret och då gick bilen som en klocka, fullt flöde ut och ser inte ut att sota något vidare, som annars kan orsaka stopp i filtret.
Så när de kollade filtret så var det fullt med sot och när filtret var på plats igen så var det samma sak på nytt, högt tryck och bilen mår inget bra.

Det som är märkligt är att den var så här DIREKT efter att filtret var nytt.
- De på verkstaden som bytte filtret sa själva att problemet var där redan när jag hämtade bilen!
(Därför hade jag aldrig kunnat misstänka filtret)

Men de kunde givetvis inte veta om det var deras filter som var orsaken eller om det var något annat.

Men så här i efterhand låter det som att det legat en massa skit i rören framför filtret och kanske åkt in i det nya för att de inte har blåst ur ordentligt innan det nya monterades. Men det är min teori.

En varning till alla er som ska köpa nytt filter alltså, köp original!

Jag ska höra mig för hos verkstaden som bytte filtret ang. att reklamera det.
Ska ge företaget ge dem en chans att rätta till detta, det är trots allt många tusenlappar det handlar om och de verkar annars vara seriösa, får se hur seriösa de verkligen är.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om filtret är köpt via verkstaden som monterade det, skall du inte behöva reklamera filtret till tillverkaren/generalagenten - det är deras huvudvärk då du som kund reklamerar mot den du köpte filtret av (och reparationen/tjänsten).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har faktiskt hört om ett likanande tillfälle med en E90 330Xd som gått 40k+ mil, där helt nytt originalt filter blev helt igensotat direkt efter byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.