|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Jag skulle nog bwhöva byta diff. Det viner en del och det hjälper inte med tjockare olja. Ni undrar jag lite om utväxlingen. Jag har en 316 compact automat -96 och klumpen är märkt med 444.. Jag gissar att det är 4,44:1 som gäller då, Nu undrar jag vad som händer om jag istället monterar en diffklump med utväxling 3:38 som sitter på manuellt växlade 316. Försämras accellerationen mycket. Hur påverkas bränsleförbrukningen? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det ska stämma, enligt ETK så är det 40 mot 9 kugghjul - vilket ger utväxlingen 40/9 = 4.44444... Vridmomentet ut på drivaxlarna minskas linjärt proportionellt mot ändringen på utväxlingen. Om du går från 4.44:1 till 3.38:1 så ändrar du utväxlingen med en faktor 0.76 (eller du minskar den med runt 24%). Vridmomentetet omvandlas sedan till en kraft vid däcket som skapar den kraft som trycker bilen framåt. Accelerationen är också linjärt proportionell mot denna kraft vid däcket (F = m * a). Således kommer accelerationen att ändras lika mycket. Accelerationen kommer att bli 24% lägre. Du skulle *väldigt grovt* kunna jämföra bytet från 4.44 till 3.38 som skillnaden mellan en 318ti och 316ti (eller att din motor gick från typ 100 hk till 80 hk). Notera att det är inte alltid man vill utnyttja alla de där hästkrafterna. Vid normal stadskörning lär du inte märka speciellt mycket. Där är endast vid segdragningar på högre växlar samt vid omkörningar som du kommer att märka skillnad. Vad vinner man då? 1) En högre (teoretisk) topphastighet, men det är inte så intressant i det här fallet. 2) Möjlighet till lägre bränsleförbrukning, främst om man nöter många mil på landsväg eller motorväg. Med ett mindre nedväxlingsförhållande kan du hålla ett lägre varvtal på motorn när du tex kör med högsta växel i motorvägsfart. Lägre varvtal i dessa hastigheter betyder i regel alltid något mindre förbrukning (motorn arbetar effektivare där). |
|
Hej. Tack för ditt svar. Du fick jag bekräftat att min tankegång stämde (trots att det var söndag kväll). Jag är som sagt i behov av att byta diff så frågan var egentligen; kan jag sätta en diff från en manuellt växlad på min automat (eller ännu bättre en LS) och det böra jag ju kunna. Bilen är som sagt en 316 så fartresureser finns det ju....inte speciellt :) Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Här kan du räkna på utväxlingar. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.