|
|
|
|---|---|
|
Hej beemerälskare! köpte mig en Bmw 523i -97 21kmil för någon månad sen. Fick problem med att den inte startade så kopplade upp på firma och kom fram till att kamaxelgivaren spökade. Bytte denna och sedan fungerade bilen prima ett tag. Nu är det TYP samma fel igen. Den startar efter att den stått ett tag och går bra, sen om jag åker många småvändor, rödljus/ kör i stan så lägger den av? och startar inte Senast vid ett Rödljus, inte skitkul. Har ett extrabatteri i bilen så kopplade på det och efter några varv så hoppade den igång men gick ganska dåligt, ryckig osv. Kan batteriet göra så att bilen lägger av verkligen? Och kan batteriet göra så att bilen går dåligt? eller ska man börja kika på vevaxelgivarna? är sjukt dålig på bilar så inga dumförklaringar tack :) Mvh Adam | |
|
Tjena cosyy. Jag kan tyvärr inte säga att jag är någon expert på dessa motorer och förhoppningsvis svarar någon sådan inom kort. Det du dock troligtvis kan utesluta är just batteriet, är nog en slump att den startade med hjälpbatteri alternativt resultat av lite extra kräm för stunden. Ditt fel låter mer som just kamaxelgivare. Andra alternativ finns ju som t ex tändspolar eller luftmassemätare. Enklast är kanske att försöka läsa ut felkoder? |
|
|
Har du ny felkod? Kan vara vevaxelgivaren också...då brukar bilen bli svårstartad och lägga av helt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för svar! ska kika felkoder i helgen så går jag ifrån det! Mvh |
|
|
Vad var det för fabrikat på kamaxelgivaren? Tyvärr verkar det som att BMW-originaldel är klart säkrast, följt av OEM-tillverkare av bättre kvalitet som t ex. Bosch och VDO-siemens. Kinatillverkade no-name-givare är rena skräpet och går ofta lika dåligt som den trasiga originalgivaren...har satt myror i huvudet på många eftersom de uteslutit att en ny givare kan vara kass! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
cozyy, jag har skickat Powerpost till dig! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter som ett typiskt vevaxelgivarfel.De brukar bete sig så. Kamaxelgivaren brukar vara lindrigare symtom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.