AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.811

Vilken försäkring till en Toyota värd 7000 kr?

Tänkte slå till på en billig bil inför vintern. Har hittat en Toyota för 7000kr. Vilken försäkring ska man välja för en billig bil, trafik eller halv??

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om det skiljer lite, halv, annars räcker det väl med trafik.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ta pris för båda alternativen, och gör sedan ett överslag om prisskillnaden gör att det är värt med halv (vilket jag personligen tvivlar på en så pass billig bil)

----
BMW CS/SC #6212
Min bruxis Passat -96 kostar ca 220/mån trafik, ca 270/mån halv och 300/mån exakt hel. Har även viltförsäkring via älgskadefonden, upp till 8000 i ersättning vid viltolycka även om man bara har trafik. Kostar typ 150/år o gäller för samtliga bilar du äger.
Skillnaden är 40kr/mån mellan trafik och halv. Tror det lutar sig mot en halv..
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej,

jag hade ju tagit halv utan att tveka även om skillnaden varit större. Av följande anledningar:
1. En bil för 7 000 kr har en osviklig förmåga att kunna strejka när den känner för det, och vid de tillfälle den gör det kommer ALLTID ALLTID att vara på en mörk skogsväg i mitten på december, gärna en söndagkväll sent. Med halvförsäkring blir du åtminstone bärgad från platsen.
2. Glasförsäkringen: Får du ett stenskott på fel ställe så får du en tvåa på besiktningen och du kommer inte ha lust att lägga ut 4000 kr (eller vad en ruta nu kostar till en Toyota) för en ny framruta, på en bil du betalat 7000 kr för.

Men det är bara jag! :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Håller (för en gångs skull) med Alexander... 480kr/år är ingenting.

/Jonas
Lugn i båten, blev halv för ett bra tag sen. Skål!
Hade också tagit halv för glasförsäkringens skull.
Helt sjukt att det kan skillja så lite emellan hel och halv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.