AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.696

Olja till M50 maskinerna

Tja! Som rubriken lyder, vad är den absolut bästa oljan att köra i M50 maskinerna med vanos? Lyftarna har börjat låta lite sedan jag bytte till Castrol Edge 0W30. Gissar på att de va tjockare olja på innan. Bilen går bara på sommaren så några bra vinteregenskaper är ej nödvändigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bra syntetisk 5W40-olja brukar vara bra.

Försök dock hitta en äkta syntetisk olja för det finns många högraffinerade mineraloljor (EHVI eller VHVI) som benämns som "syntetisk" i den viskositeten.

Man kan kika i produktdatabladen och få en hint. Är lägsta flytbarhetstemperatur inte lägre än ca -42grader C, brukar det vara en mineralolja.
Kika även i produktsäkerhetsdatabladet under punkten 13 - där brukar det oftast stå om produkten skall hanteras som mineralisk- eller syntetisk spillolja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret Johan! Sitter å kollar på oljemagasinet å lutar åt denna, är bmw klassad också. Länk

Har även kollat lite på Valvoline på oljemagasinet har hört mycket bra om dessa. Finns två olika.

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Av dem hade jag helt klart valt Valvoline synpower 5W40 - en riktigt bra olja.

Mobiloljan är inte en äkta syntetolja utan en högraffinerad mineralolja.

5W50 känns lite onödigt tjockflytande om bilen inte går väldigt hårt eller har problem med hög oljeförbrukning etc.

Dock tycker jag att priserna är rätt höga - från Tyskland kan du beställa riktigt bra äkta syntetolja i form av Aral SuperTronic 0W40 för ca 50 kr/litern inkl. frakt om du köper 20 liter åt gången...
Kika hos Levoil.de

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej tack för tipset! Blir nog Synpower 5-W40. Så här står det: "

Valvoline SynPower 5W-40 är en helsyntetisk motorolja för personbilar och lätta lastbilar med bensin- eller dieselmotor. Utvecklad för att ge bästa skydd och prestanda i moderna motorer med turbo och katalysator. Valvoline SynPower är mycket lämplig för dieselmotorer med direktinsprutning (VW DID test). Godkänd för förlängda bytesintervaller.

Moderna motorer med turbo och katalysator
Lämplig för dieselmotorer med direktinsprutning
Förlängda bytesintervaller (Long-life service)

Men det funkar väll utmärkt till bensinmotorer utan överladdning också eller hur? Tack!
EDIT: Bilen går väldigt lungt, jag sniglar mest runt ;) nej men skämt å sido bilen är varsamt körd och inte slutkörd, dricker ingen olja what so ever.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Ja den fungerar utmärkt till motorer utan överladdning också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.