|
|
|
|---|---|
|
Hej Det ser ut som om det är dags att byta termostaten. Tempmätarn når inte mitten. Vet någon om man måste lufta systemet om man ska byta termostat på 320 1991 E30. Expediten på Mekonomen frågade om man måste lufta, så att det inte finns någon "luftlucka" för då kan det gå illa. Tacksam för alla svar! | |
F.Nilsson |
Japp, du ska lufta systemet efter du har bytt termostat mvh F.Nilsson |
|
Ok. Kan man göra det själv?? elller måste jag lämna in den på verkstad? Faaan då jag trodde det vara bara att ta bort den gammla och sätta in den nya! Tack på förhand. |
|
F.Nilsson |
Inga problem att göra själv. Kolla först att du monterar termostatet rätt,är märkt med en pil och den ska vara uppåt. Ställ sen bilen i uppförsbacke och slå värmen på max inne bilen. Skruva sen av expansionslocket,starta bilen sen tar du och öppnar luftningskruven och när det slutar komma luft där och det kommer bara kylarvätska så är det klart.Obs! kan ta ett tag innan det slutar komma luft,bilen måste bli varm så att termostat hinner öppna ,se också till hela tiden att inte nivån i expansionkärlet blir för lågt. mvh F.Nilsson |
|
Tack så mycket! /MVH Georgos |
|
|
Tjena igen Först vill jag tacka F.Nilsson för hans svar. Det är 3 saker jag undrar över: 1. Ska bilens front stå mot uppförsbacken eller ska bilens bak stå mot uppförsbacken? 2. He he kan någon beskriva lite lätt om vart luftningsskruven sitter? 3. Ska man lufta E36:orna på samma sätt? Tack på förhand. /MVH Georgos |
|
|
Du ska stå med fronten upp mot toppen av backen.. skruven sitter precis under där du fyller på vattnet om ja inte minns helt fel.. sissta har ja inte en aning om.. //DeeXTeeR |
|
|
Tack tack tack tack!! /Georgos |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.