|
|
|
|---|---|
| Läste i någon annan tråd att det finns något slags värmeelement(el) för att få upp kupetemperaturen vid kallgrader. Är det så även på X3? Annars vlie väl dieslarna inte varm så snabbt? | |
| jag valde till diselvärmare till min var en liten kostnad i sammanhanget kostar skjortan att installera senare. Så det har väl du med gjort eller.... | |
| Nix | |
|
Men frågan kvarstår - behövs extra värmare vid normal körning. Menar inte som ersättare till elektrisk motorvärmare. Har någon erfarenhet av bmw utan extra dieselvärmare? |
|
| Jag bor i Norrland och hade en BMW X5 E70 utan extra dieselvärmare. Det var inga som helst problem att få det varmt i kupén. | |
|
Hej Jag bor också i Norrland och har en X1 2011 och håller fullständigt med Amli. Hälsn Peter |
|
|
Ja! Under förutsättning att din bil är specad för skandinaviska förhållanden (alltså inte är en italien-import el likn) och det självklara grundkravet är att du har schyssta termostater så att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur. Vid sträng kyla skärmar jag alltid av grill/kylare. Själv har jag kört i -35°C med utmärkt värme i kupén. Läs gärna mina inlägg, jag har skrivit en hel del om detta. |
|
|
Så länge vi pratar "normal" kyla, -20 grader C och varmare så är det inga problem att få värme i kupén. En bränsledriven värmare på BMW arbetar väl ändå inte under körning, endast innan? |
|
|
Grelle; Själv har jag kört i -35°C med utmärkt värme i kupén, menar du att det inte skulle stämma? Men visst, när det kryper under -30 så blir det lite speciella förutsättningar och ja det kräver vissa åtgärder... Men om inte termostaterna är i nyskick så har man jätteproblem även vid -20, ja faktiskt redan vid -10°C. |
|
| Ulf530, nej. | |
|
Grelle; Varför skulle det inte stämma? Om motorn når rätt arbetstemperatur, alltså att termostaterna fungerar och man skärmar av kylaren, så skulle man inte få upp kupétempen? Är det något speciellt just med X3:an, eller vad? Jag pratade med en person som deltar i testverksamheten i Arjeplog och han säger att alla BMW-dieslar har ok värme i kupén, även vid -30°C. (och vid test så "får" de inte skärma av kylaren, eftersom det inte står i instruktionsboken. Därför kan det ta lite längre tid på bilarna med små motorer, men om bilen är felfri så blir det varmt, påstår han...) |
|
|
Ulf, Du har lurat in dig själv i ett konstigt resonemang. Om jag ska förklara tydligt så skriver du att du först kört i minus -35 med utmärkt värme, men att du då skärmar av grill/kylare. Sen skriver jag i ett annat inlägg att det går bra att köra i normal kylare utan problem (alltså bara starta bilen och köra, inga som helst ändringar mot en sommardag) i temperaturer som är -20 och varmare. Jag svarade faktiskt mer generellt på TS fråga än ditt inlägg, men våra två inlägg motsäger inte varandra. Du skriver ju som sagt att du skärmar av vid sträng kyla och jag vet inte var din gräns för det går, men antar att det är runt -20-25. Sen frågar du: "Menar du att det inte skulle stämma" och då svarar jag "Nej". Alltså jag skriver jag "nej, jag menar inte att det inte skulle stämma." till skillnad mot om jag svarat "Ja, jag menar att det inte skulle stämma" Jag har alltså aldrig emotsagt dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ok Grelle, tack för förtydligande. Ja jag lurade in mig själv... ber om överseende... Huvudsaken = Svaret på TS fråga är: Ja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.