|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har införskaffat mig en 316 compact med fullt m-paket från fabriken! Min plan är nu att trycka ner en m3 3,2 motor i den. Är dock inte helt 100 på vad jag behöver göra för att det ska fungera! Tips? /Isak | |
| Du behöver en M3 3.2...Köpes tex från England, finns exemplar från typ 40000. | |
|
Tack för snabbt svar dawwe, Även om det inte hjälpte mig så mycket:) Det jag vet att behöver från m3an är motor samt växellådan, Jag behöver troligtvis byta hela bakvagnen också, den lär väl inte passa från m3an? Utan borde väl tas från en z3m eller funkar det med en vanlig z3 typ 3,0? Hur gör jag med kardanen då växellådan är längre på m3an mot min 316? |
|
| Izzle: Det blir billigast att köpa en komplett 3.2...Du behöver även kylare,oljekylare,styrboxar,EWS,kabelstam,diff,drivaxlar,bromsar osv. Skall du köpa allt löst så blir det mycket-mycket dyrare.. | |
|
En smälld Z3M vore det bästa då kan du använda växellådan. När BMW byggde en M Compact 1996 hade den 5växlad låda på grund av att den 6växlade inte får plats. Länk Obs M registry kan inte tyska och har därför inte förstått att det sitter en femväxlad låda i bilen. Se M Compact som en prototyp till den kommande Z3M. En riktigt cool bil. Bygg en! Mvh Stephan |
|
| Hitta en z3m så är biffen klar..Då är det bara montera in. | |
| Okej, tack för all info grabbar. Då blir det att hitta en z3m donator bil:) någon som vet vart jag hittar en sådan billigt:)? | |
|
izzle; förlåt om jag misstar mig, men av din fråga och dina inlägg så förmodar jag att du inte har så jättemycket erfarenhet av att bygga bilar. Det du funderar på är ett mycket större projekt än vad du någonsin kan föreställa dig. Det är ganska många som försöker sig på sådana här projekt och det är kanske en på hundra som lyckas fullt ut. Av relativt erfarna bilbyggare så är det ändå kanske en på tio som lyckas fullt ut... Om du inte har jättemycket erfarenhet så är du (enligt min personliga uppfattning...) dömd att misslyckas. Sälj din 316 och köp en färdig m-bil. (Eller behåll din 316 som bruksbil...) Det blir garanterat mycket bättre på alla sätt och framförallt MYCKET billigare. PS: Bara en så liten detalj; har du tänkt köra med den på allmän väg? Hur har du i så fall tänkt klara besiktningen? |
|
|
Hej Ulf530, allt är genomförbart, har byggt om en del Porsches tidigare, men aldrig bmw. Jag anser att man underlättar för sig själv genom att ta reda på så mycket som möjligt innan man börjar med projektet där av alla frågor. Eller tycker du att det bästa för mig är att jag ska chansa och köpa på mig en massa delar som *kanske* passar? låter ohyggligt dyrt och omständigt I mina öron. Nu är det ju så att jag vill ha en m3 compact och inte en vanlig m3a, eftersom du hade jag ju bara åkt och köpt en sådan. men eftersom Bmw aldrig tillverkade m3 compacten så har jag inget val än att bygga om en vanlig compact. så har du några andra tips på hur jag ska få tag på en m3 compact isåfall? Den kommer köras på gatan, besiktningen löser man väldigt enkelt genom att köpa en vanlig blå 316 compact och använder den som besiktningsbil! |
|
|
jodå, allt är genomförbart. Det sade även de 99 som inte lyckades med sina projekt... Du skrev: "Min plan är nu att trycka ner en m3 3,2 motor i den." Då drog jag slutsatsen att du inte hade någon som helst aning om hur mycket som måste byggas om. Enligt min mening är själva motormonteringen en av de allra enklaste momenten i ett sådant bygge (om än inte enkelt!). Ditt sätt att beskriva hur "man väldigt enkelt" löser besiktningen gör mig minst sagt ännu mera tveksam... Som sagt; "förlåt om jag misstar mig". Lycka till då. |
|
|
Ingen fara, jag hyser inget agg mot dig! Tycker dock att dina inlägg är nedlåtande och onödiga, eftersom du inte känner mig så vet du inte vad jag kan göra, och vad jag inte kan göra. sen har jag inte startat tråd med frågan *klarar jag av detta projekt?* (vem förutom jag kan veta det?) utan jag ville veta vad för delar jag behöver och är det något speciellt man ska tänka på när det gäller dessa bilar. så du svarar egentligen inte på mina frågor, utan du kommenterar I min tråd med negativa inlägg om vad du tror/tycker jag kan klara av och inte. skäms på dig :) Vad gällande besiktningen är det som gör dig tveksam? det är väldigt simpelt, man köper en likadan 316 compact I samma färg, flyttar over regplåtarna och beställer en ny chassinummer bricka från Bmw och byter ut den från fjäderbenet så vips är bilen besiktningsklar! Har gjort detta många gånger tidigare, fungerar hur bra som helst! |
|
|
Tror Ulf avser att besiktningen kan göra att du hamnar i ett brottsregister ...... // Henrik |
|
|
Chassinummerbricka? Syftar du på det sekundära chassinumret som består av en klisterdekal alt plåtskylt på dessa fordon så kan man beställa en ny sådan. Men man kan INTE beställa ett nytt instansat nummer till sin bil... Tänk om, tänk rätt! |
|
|
Varför får inte de sexväxlade lådorna plats i en compact? De får ju plats i E30 och den lär ju inte vara större. För övrigt så tycker jag att förslaget med en Z3M låter vettigast. De är väl relativt lika och saker bör passa bättre än E36-delar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Använder du en S50B30 slipper du EWS problemet. Alternativt så lämnar du bort S50B32 boxen på EWS delete. Eller eftermarknadssprut givetvis. Kör du 5vxl borde 323ti mellanaxel passa rakt av. Visst får man dit en 6vxl men då lär det bli lite special med mellanaxeln. Anledningen till att man inte satte 6vxl i Z3M var väl att spaken hamnade för långt bak, inte att lådan inte fick plats. Gissar att motorn sitter längre bak i Z3 än i Compakt så det borde inte spela nån roll i detta fall. Att köra falskskyltat fungerar men är inte samma som att köra lagligt. Men det går ju att typa den som ombyggt fordon och miljökonvertera så blir den helt laglig. S50 motorfästen lär passa, annars 323ti. I värsta fall hela framvagnen från 323ti. M3 frambromsar lär passa, iaf på 323ti ben. Bärarmar bak från 323ti lär passa och de har ventilerade skivor. Beg grejer från Z3M är INTE lätt att hitta enligt min erfarenhet. Jag skriver "bör" och "lär" eftersom jag inte testat själv. Jag vet dock med säkerhet att Z3M bakbromsar INTE passar på Compakt bärarmar med solida skivor. Inte ens nära.. =( --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Jag har en 323ti compact och tänker försöka göra samma sak. Räknar med att kunna behålla låda, fixa en motor 3,0 eller 3,2 med kabelhärva och sedan uppgradera till m3 bromsar och se hur det håller ihop. | |
|
S50-5vxl zf-328 kardan-188 diff funkar "bolt on" Funderar du på att någon gång göra en SFRO och köra raka rör är en 3.0 att föredra och då slipper du som sagt EWS biten. Det finns adapters att köpa på 300mm.de så du kan köra M3 E36 bromsar bak med Z4 2.5si skivor (större och ventilerade än 323ti) följer tråden med spänning Johan S NordSchleife 8.15 |
|
|
Vad tror ni om detta recept! 323ti compact komplett bakvagn så jag får skivbromsar istället, m3 3,0/328 samma växellåda, 323ti compact kardanaxel, m3 3,2motorn, EWS deleted, m3 bromsar fram, Tänkte nog även byte 323ti bakaxeln till m3ans istället för att få den diffad. Detta borde väl fungera? Fyll gärna på om det är nått mer man borde byte alt om nått ovanstående inte fungerar! |
|
|
Som sagt 328 kardan är ett måste till ZF lådan och skall du bygga om så du får dit e36 m3 diffen har du lite jobb framför dig. Ganska mycket enklare att leta upp en bromsad e30 diff och samtidigt få till rätt utväxling. Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
Liten uppdatering, Jag har nu införskaffat mig motor, blev en m3 e46 (s54) motor komplett med styrbox, ews box nycklar osv. Ville vara lite mer unik:) Har även bestämt mig för att slopa bygget på 316en, då det har varit i princip omöjligt att hitta en komplett bakvagn från en z3m. Har istället köpt mig en 323ti -98 compact, och ska bygga på den istället, Lite frågor bara, jag tänkte använda 323ans befintliga växellåda, kardan, samt bakaxel, Tror ni det håller för den effekten? Sen skulle jag vilja köpa mig ett e36 m3 mätarhus och stoppa i, frågan är passar/går det att stoppa i utan problem eller måste man modifera på något speciellt sätt? Är det något annat jag bör tänka på för att allt ska lira med nya 323ti? Tack på förhand! |
|
| Izzle: Kul projekt. Följer tråden med glädje:) Stort lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.