AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.814

Gul lampa tänds efter någon sekunds tomgång.. e46 320 -00

Sida 1 av 2
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hej grabbarna.

Har just nu en väldigt dålig tid i mitt Bmw-ägande. Det känns som om bilen desperat hittar på fel efter fel för att få stanna i garaget. Ni vet listan med vanliga typfel här på forumet? Min bil har haft dem alla.
Besväret med gul motorlampa som tänds när man startar bilen har kommit och gått under hela hösten. Förloppet är alltid det samma. Motorn låter och känns som om den körs på kopiss när man startar den och den gula lampan tänds. När man kört en liten bit så går den åter som den ska och efter några mil släcks lampan. Sen kan bilen gå åtskilliga mil helt perfekt innan eländet börjar igen.
Jag har fåfängt försökt "laga" felet genom att överdosera insprutningsrengöring vilket tycktes funka ett tag. Har strax besiktning... Tips...?

Mvh, Mattias

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Läs av felkoder, så du har något att gå på. Förslagsvis med en BMW-scanner 1.4.0.9. Mycket bra diagnosverktyg till din bil.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Johan, har inte kollat. Skulle det felaktiga vara blött? För det låter som den inte går på alla cylindrar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på...

Kolla hur de ser ut både på "utsidan" (dvs. där tändspolen sitter) och "insidan" (dvs. nere i cylindern.

Det är inte ovanligt att tändspolar går sönder och det är inte heller ovanligt att ventilkåpspackningen kan läcka och dränka stiften i olja.

Kolla också att det är rätt stift (NGK BKR6EQUP alt. Bosch FGR7DQP) och hur skicket är på dem!
Det är många som fuskar att byta innersta stiftet för det är lite svårare att byta än de andra - man tar lämpligen bort "hyllan" där kupéfiltret sitter, men det vet inte alla om och då blir det svårt att komma åt det stiftet...

Mvh
Johan B

I mitt fall var det en luftläcka.
Det finns lite olika insug i mitt fal var det del # 17 sprucken.

Länk
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tack grabbar!

Får börja med att byta stiften. Vad skulle kunna bli fel om man "plockar bort" den förhatliga gula lampan inför besiktning...? Bilen känns ju som den går riktigt men det tycks som om den lyser en stund efteråt ändå. Är bara avgasvärdena ok så kan det väl inte ställa till nåt?

Du börjar i fel ände.
Byta stift kommer troligtvis inte leda till någonting.
Läs av felkoden först och se vad den lagrat för felkod.
Lampan är en lödd diod så den går ej att plocka bort och skulle du göra det så får du en anmärkning på att den inte lyser upp precis när man startar bilen.

Som sagt du kan ha blandningskoder och då kan felet vara så simpel som en dålig packning eller sprucken slang.
Får man verkligen anmärkning på lampan om man har en bil från -00? Det är väl från 2002 och nyare det gäller.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Håller med Delorian, byta stift på chans verkar onödigt, över tusen kronor över disk här hemma. Möjligen ta ur och inspektera dem. Felkodsavläsning tycker jag är det givna första steget.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ja alla kontrollampor måste fungera.

Tror inte det är stiftet eftersom det reparerar sig själv hade ett stift varit dåligt så hade den gått dåligt konstant, men det kan ju vara en dålig ventilkåpspackning så det skadar inte att lyfta spolarna.

Men som sagt motorlampan lyser och det finns en felkod, det är en hjälp på vägen och det finns ingen anledning att inte läsa av den.
Åk till någon eller köp en enkel felkodsläsare.
Ok, läser man transportstyrelsens föreskrifter så verkar det som att motorlampan gäller från -02 men jag kanske tolkar dom fel då.
man får ju en anmärkning om den lyser på tidigare modeller så jag förutsätter att den måste fungera.
Köp en enkel felkodsläsare.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Slagit en snabbkik och konstaterat att ingen olja finns runt stiften. Typiskt nog så går den åter som den ska så det är väl ingen större idé att ta ur stiften i nuläget.
Har varit på gång att köpa en sån där felkodsläsare men stötte på lite patrull eftersom man tydligen behöver två stycken. Vissa koder kan avläsas i uttaget under ratten medan andra måste avläsas i ett stort runt uttag under huven.
Men har ni tips på en läsare som fixar båda så är jag mkt tacksam!

Ska du läsa av hela bilen obd2, abs, airbag m.m. så görs det från runda uttaget i motorrumet.
Uttaget i kupen är minst obd2 så det räcker fint att använda den för att läsa av, jag använder det uttaget ofta.
Enkel fråga, har du kollat om du har gummipluggen och om den är sprucken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OBD2-uttaget ger inte kontakt med alla moduler, men det gör det runda uttaget - så satsa på en felkodsläsare som kan använda det runda uttaget!

Nästa gång kanske det är airbagmodulen eller något annat du vill läsa av och då fungerar inte OBD2...

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Delorian: Host, host. Gud ja, gummipluggen är i prima skick! Vilken gummiplugg menar du....? ;)

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Johan: Ok! Så om jag hittar en läsare som passar det i motorutrymmet så kan jag läsa allt?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
swedishwiking, kolla din Powerpost!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.