|
|
|
|---|---|
|
Tjena gott folk! Jag har en e39 530i ´02 och stött på ett problem, bilen "skakar" en aning vid tomgång, samt så känns det som att bilen har tappat lite kraft. Har läst lite här på forumet men finner ingen konkrett svar, skulle bli riktigt tacksam för åtminstonde ett svar då jag är såpass less att reparera bilen... Med Vänliga Hälsningar | |
|
Mycket vanligt är att kamaxelgivare går sönder på dessa bilar. Ta ut felkoder med ett diagnosinstrument. Det är ett måste för att kunna gå vidare i felsökningen. Till din bil rekommenderar jag Bmw-scanner. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej! Tacksam för svar. Den va inne på schmiedmann igår, dem bytte ventilkåpan samt luftbälgen.. jag frågade om det fanns några felkoder, vilket det inte fanns enligt dem.. |
|
| Är vibrationerna borta nu efter bytet? | |
| Nepp, trodde de va tjuvluft eftersom luftbälgen va sprucken men icke.. kan även tillägga att jag kände av det första gången efter att motorn hade konstigt ljud, svårt att förklara men de va som att den inte körde på alla 6 cylindrar.. | |
|
Kolla hur stiften ser ut. Det kan vara en tändspole eller ett stift som gett upp - kolla även så att stiften är av rätt sort då BMW:s motorer är känsliga för rätt stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar Johan! Ska kolla på det, vet du möjligtvis vilka stift som ska sitta i en m54 motor? Mvh | |
|
BMW monterade två olika stift som "originaldel": NGK BKR6EQUP Bosch FGR7DQP Båda är fyrelektrodsstift med mittelektrod av platina och håller minst 10.000 mil. Kostar fläsk i Sverige, men i USA eller "europa" kan man köpa dem för en bråkdel av vad de kostar här. Jag köpte stift hos www.sparkplugs.com i USA och det gick snabbt och smidigt - kostade ungefär en fjärdedel av priset i Sverige - dock var frakten rätt hög så jag köpte flera uppsättningar samtidigt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gött! först ska jag plocka ur dem och kolla hur dem ser ut, i värsta fall får jag beställa ngk stift. Tack för svar! Återkommer med resultat så fort det blir framsteg. Med Vänliga Hälsnignar Nikita |
|
|
Kolla även motor kuddarna. Be en kompis gasa på tomgång och kolla om motorn rör sig. |
|
| Vart sitter dem? jag har kollat på motorn igång på tomgång och den rör sig | |
|
Gå in på youtube och skriv Bmw e39 engine mount. Kolla även andra bilar med motorkudde problem på youtube så får du en bild på hur man kollar hur motor rör sig med bra/dålig kudde. svårt att beskriva men ena ligger typ under spjällhuset åt vänster och den andra på andra sidan av motorn. kolla lite runt motorn så hittar du dom, dom syns bra. |
|
| Engine mount problem, sökord på yotube | |
| Har kollat på kuddarna och tändstiften, tänspolarna har ju såna hattar som är långa gummi bälgar, två av dem har spruckna kanter, nu vet jag inte om detta är orsaken eller vad tycker ni? Tändstifterna såg okej ut, jag putsade dem så dem får bra gnista nu än förut men bilen skakar fortf på tomgång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.