AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.475

Felkoder e39 523i (OBD2)

La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Tjenare.
Tyvärr är tysken min inte speciellt krångelfri. Har nästan alltid någon felkod som ligger och trycker någonstans. Nu har jag däremot fått lite fler som jag inte har någon aning om:
Länk

Det jag gjorde senast var att byta ventilkåpspackningen och efter det har motorlampan börjat lysa (?). Är helt säker på att det sluter tätt där också.

Tidigare när motorlampan börjat lysa så räckte det med att byta ut en gummibälgen till LMM. Har även bytt bränslepumpen en gång och då slutade lampan också lysa.

Så till min fråga nu då, är det någon/några som känner till dessa koder?
Har googlat lite grann om dom, men inte hittat något direkt on point.

För övrigt kände jag idag när jag stod stilla en mindre stund med bilen igång, att den gick ner i varv och började skaka. Testade starta om bilen och både motorlampan och skakandet försvann.
Senare idag när jag startade den igen började lampan lysa och sen skakade lite grann.

Tacksam för alla svar och tips!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du kollat vevhusventilationen.
Om du öppnar oljelocket vid tomgång så ska du ha ett svagt undertryck där, kan dock fortfarande vara täppt i något vevhusventilationsrör.

Kan även bero på läckage på insugsidan t.ex bäljar eller propparna på baksidan av insugrör.
FAF
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Oj, glömde nämna det ja.
Nummer 1 på den här bilden: Länk är trasig uppe vid själva "anslutningen". Har däremot lyckats täppa igen den bra (så vitt jag vet). Kan det vara så att den orsakar "alla" felkoder?

Vill minnas att det lilla röret var ganska klabbigt med svart göjs när jag bytte ventilkåpspackningen.
Den går fett.
Sen o2 sensor no activity tyder på en trasig sensor men jag skulle nog snarare kolla efter tjuvluft föst.
Du har nog en läcka någonstans eftersom den kommer och går.
Det finns lite olika insug
om du har följande kolla del #3
Länk

Om du har denna kolla del #19 den var den som var dålig i mitt fall.
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
innan du gör något annat bör du se till att vevhusventilationen fungera, att alla rör är hela samt att dosan nr 2 fungerar (det sitter ett membran i den), är det länge sen den byttes är det lila bra att byta ut den samt slangar nr 1 och 6.
FAF
Kollade lite på den här appen.
Den har fler användbara funktioner som kan vara till nytta i felsökning.
kolla short & long fuel trim, där borde du se att den ligger lite högt min pendlade mellan +5 -15% vid läckan.
Du har 2 banker så det blir 2 mätare eller värden på båda för varje bank.

Sen borde du ha en funktion för att se lamdasonden, den ska pendla rör den sig mellan 0-0.9 mv så fungerar dom, om en inte ger något värde alls så kan man misstänka att den är defekt.
Jag la upp 4 st mätare och det borde vara likadant på din bil 2 sonder fram 2 bak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.