|
|
|
|---|---|
|
BMW har sedan mycket tidig ålder haft en plats i mitt hjärta. Ingen bil tilltalar mig mer designmässigt, kvaliteten känns enastående och de mullrande sexorna ger mig gåshund på flera mils avstånd. Jag är 19 år gammal och har ett deltidsjobb, jag drar in runt 6000 per månad. Att spara ihop till en BMW är svårt, men igår fick jag ett gott besked. Vår familjebil som jag har tjatat om att sälja, är nu min och jag får göra vad jag vill med den. Den fick sex tvåor på senaste besiktningen, fyra av dem är åtgärdade. Det återstår bara att slå av motorlampan och fulsälja bilen för runt 20000, något jag inte tror är omöjligt. Då har jag genast ett mycket större kapital och kommer kunna köpa mig en BMW inom kort. Det jag undrar i denna tråd är vilken BMW man ska välja. Jag kommer välja E46, möjligtvis E36 om jag hittar något ofattbart bra. Den ska gärna ha gått under 25000 mil, för annars blir det lite mer i en riskzon. Prisklassen är 0-35000 kr. Vilken E46 ska jag välja? Jag har kollat på alla som finns att välja på med sexor: 320 m54 - 170 hästar, ska tydligen vara ganska slö. Billigast på Blocket/bytbil, kanske bra första BMW. 323 - 170 hästar den med, dock 245 i vrid i stället för 210. Finns många coupéer på Blocket. Samma prisklass som 320 verkar det som. 325 - 191 hästar, 245 i vrid. Känns väldigt likgiltig med 323, så 325 väljs bort för mig. 328 - 193 hästar. Denna känns som det bästa valet, även om den bara gjordes i 2 år. Jag har en kompis som rattar en 328, hans har problem med bakaxeln och mycket krånglar med den. Ligger på 0,9 l/mil enligt färddatorn, alltså drar alla mindre motorer något mindre vilket inte bekommer mig. Förbrukningen stirrar jag inte blint på. Det lutar alltså mest åt 323 eller 328. Har bara läst positivt om 328 med dess jämna kraftfält, grymma bottenvrid och 2,8-liters motorn ska tydligen ska vara oslagbar. 323an däremot verkar alltid vara välskött på Blocket, många finåkare som haft 323or verkar det som. Eller 320 då, som faktiskt har 170 hästar och kostar runt 20-25000. Jag är van vid en Volkswagen Beetle på 99 hästar, så det mesta är nog bättre förutom BMW 316 och 318. Vilken bil tror ni skulle passa mig? Jag vill ha råstyrka, komfortabilitet, simpel utrustning (farthållare t.ex.), helst coupe men sedan går det med. OBS: inga råd om vad man ska kolla på osv, för det har jag redan läst en del om. | |
|
Det är väl rätt att M54B22 är slö på låga varv då max vrid är vid 3500 rpm. Men om man kör som 18(19)-åring och håller varv uppe kring 2000 så är den rätt go och drar bra. 3-liters motorn med max vrid vid 2500 rpm - ja, det är klart den drar bra redan från 1500 varv. Och en 320 är mer sannolikt att ha mött mer normal körning och hålla bättre. En mer sportig variant är väl kul förståss - men det tyckte ägarna innan dig också - kanske mer att beräkna för reparationer, typ. Komfort, det beror mycket på däcken på 320. Stora breda sulor, lågprofil - mer vägljud. Har inte kört 328/330 så jag vet om dom är mer påkostade vad gäller isolering kupé. Lite funderingar från en som haft körtkort i 42 år.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.