|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har otroligt svårt att välja vilken bas jag skall köpa. jag väljer bland: Soundstream spl 12" DLS double magnet W712 Peerless xls 12" jag kan inte provlyssna alla, så jag är jättetacksam om nån skulle kunna göra mitt beslut lite enklare. Det kanske finns anrda basar upp till 2000:- som är bra. | |
|
Mitt råd är att inte köpa nån dunka dunka bas. Köp en riktig bas som återger musiken med kraft, renhet och återhållsamhet. Jag iaf tycker det är rent ut sagt nästintill löjligt med folk som monterar in lättdrivna helt oprecisa 15" som bara dunkar likadant oavsett vilken låt eller musik man spelar. Tråkigt nog har jag inte lyssnat på någon av de du föreslår förutom pearless och den tykte inte jag om. De bästa jag hört för överkomligt pris är infinitys kappa. Kör hellre 2 8" eller 2 10" än en 12". Kan vara lite trögdrivna men ger en riktigt ren och tight bas som du inte tröttnar på. |
|
|
Motsvarar 2 x8" en tolva? Då har du kanske tips på 8:or (1000:-/st) som kan lira djupt, tight och kontrollerat. Tänkt steg är ett dls reference 200 |
|
| Btw...Har du icq? Behövr någon som kan lite:) | |
|
Du kan ju alltid skicka ett mail. Har sällan igång ICQ nu för tiden. 2 st 8" spelar en snabbare och tightare bas än 1 st 12". Du kan lägga delningsfrekvensen lite högre men kan tappa lite i det allra djupaste vilket dock inte spelar någon större roll egentligen i en bil. Skulle rekommendera dig 2 st Infinty kappa 100.3SE Du kan nog få loss 2 st för strax över 2000 kr. Vad har du för system för mellan/övre? Har du plats sätter dudom rätt ner i hatthyllan och beroende på vad du har för bil så finns möjligheten att bygga ett lådsystem till dom under hatthyllan för absolut bästa bas. Basar i lådor som ligger i bagageluckan är enligt min mening helt värdelöst. Du kan kolla lite på nedan länkar. Länk Servokontrollerad bas, har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna på denna men har lyssnat en del på deras servokontrollerade basar för hemmabruk och det är avancerad teknik som verkligen funkar. Fast lite problem att monterar den för den skulle jag inte som dom rekommnderar bara lägga i bagagen. Länk |
|
|
Här har du två länkar till en som gjort en så bra lösning det går med basarna i bagagen. Länk Länk |
|
| tack! | |
LjudFreak |
du kan ju alltid trycka i 2 12:or MTX2000 kör jag mä. den torkade leran som satt i innerskärmen bak trillade bort när ja testade lite. |
| Jag har tittat lite närmare på DLS MW10, finns ett ställe som säljer den 400:- billigare än ett annat. en 10" alltså. | |
|
Lösningen i Audin på länken är enbart för utställningsbilar, när han sätter sig i bilen och stänger bagaget kommer han bara att få upp basen genom de glipor som finns i hatthyllan. Som att sitta på toa och lyssna på musik från stereon i TV-rummet. 2 8"basar kan inte ersätta en 12" bas i ljudtryck (om man jämför likvärdiga basar), men troligtvis spela med bättre presision och högre upp i frekvens(som sagt). Så valet beror helt på vad du gillar att lyssna på. *NRJ på hög volym i 150km/h, så att basen känns i ryggraden- definitivt en tolva (gärna 2) *Skivan som följer med HiFidelity, oftast i garaget med motorn avstängd- en DLS 10" (eller 2st 8") personligen skulle jag satsa på en BRA 10"bas istället för 2 dugliga 8"are. Den bästa bas jag hört i priklassen är en Magnat XTC 10" i bandpasslåda. Basöret riktat upp mot bakrutan. Även det var i en sedan kaross. Kanske mer röj än korrekt finlir, men absolut ingen 18års raggarbas. Det gick att spela ruskigt högt med den dessutom, kan det bli bättre? Men tro inte att alla 12"are levererar slö lågbas utan kontroll. Lyssna på en JBL-GTI12 eller Kicker-S12L7 tex. (DLS-X12 & UR12) |
|
|
Bra info där, tittat lite närmare på Peerless XLS 10" den har fina värden och dom har ju ett gott rykte, har du hört en sådan nån gång? /steffe |
|
| mds monster 10:ior gryyyyma...måste du ha ett grymt steg också....kör med macaudio..1200 watt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.