|
|
|
|---|---|
|
Hej är på jakt efter en bmw e46. Blir dock förbryllad när jag läser annonser och ser att flera har bytt kamkedja redan under 20000 mil. Hur kommer det sig att de byter dem så tidigt? | |
|
Om det är en sexa låter det väldigt märkligt - de håller minst 40.000 mil eller troligen ännu mer. När det gäller fyrorna, har det varit en del problem med rappade kedjor och då kanske man har bytt kedjorna samtidigt som man reparerat dem. Största problemet med detta har varit en undermålig kamkedjesträckare - det finns en uppdaterad version och om det är tvekan om den är bytt på bilen du är spekulant på - byt direkt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan b lånar gärna tråden Har du någon aning om hur bra dem är på e90 har en 330 med rak 6a i man blir ju orolig när det dyker upp i trådarna. Oljebyter efter 1300-1500 mil efter jag tagit över den annars oljebytet legat kring 2300 mil innan mig den hade gått 10000 mil då |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Jimmy_the_1 : För vilka E46-modelller och årsmodeller är det du sett detta nämnas mest i annonserna? |
| 316 och 318 E46 -02 - -04, på dom modellerna sitter underdimensionerad kedja som sträcks ut väldigt snabbt och kan orsaka motorhaveri om kedja hoppar över några kugg. Därför många väljer att byta kedjan i förebyggande syfte innan det händer det värsta. | |
| Kan det räcka att byta sträckaren till den uppdaterade eller måste man byta kedjan också? | |
| Att byta spännaren/sträckaren minimerar ju så klart risken för ventilsallad men inte mycket, jag skulle säga 30/70 (spännate/kedja) iaf av det jag har hört och läst. | |
|
På min var övre glidskenan sprucken rakt av på mitten, utan att kedjan hoppat någon kugg. Upptäckte det när jag skulle byta ventilkåpspackning. Det var även en spricka på gång från skenans övre skruvhål och rakt upp. Hade den gått av där så hade en kil av den följt med kedjan in till drevet och garanterat överkuggning. I den ordningen tror jag att många av dessa rasen går till, så det kan mycket väl vara tillräckligt att byta spännaren i tid och se till att glidskenan inte tagit skada. Man ser skenan delvis genom oljepåfyllningshålet, där hade jag glott och känt så gott det går om jag någon gång köper N42 igen. Ett visst glapp är det i skenan kan jag tillägga, den sitter inte helt stumt mot motorn. Att byta kedjan i förebyggande syfte låter lite skumt, eftersom det är samma delar man byter i förebyggande syfte som går sönder vid ett ras. Ventiler mm verkar klara sig bra. Visst, oljetråget måste ner för att rensa plastbitar efter glidskenorna, men så mycket värre verkar det inte vara. De bilar med bytta kedjor på blocket har troligtvis redan varit med om raset. |
|
|
vad jag kommer ihåg: 318 -2005 15000 mil 318 -2002 20000 mil så tror jag även det var en 320 -01 som gått 18-19000 mil, men den är borta från blocket nu.. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Verkar som det är främst N42-motorerna det handlar om alltså. Fast intressant nog sitter det exakt samma kamkedja vad jag kan se i både N42- och N46-motorn. Även både spänn- och styrglidskenan är samma mellan motorerna. Så lite extra koll på glidskenorna verkar således vara på sin plats. Min 120i ska få sin ventilkåpspackning bytt, ska definitivt be om en extra koll på glidskenorna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.