|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318i '02 LCI som har börjat bete sig underligt (mer om detta i senare tråd eventuellt). Jag skulle vilja använda motordatan för att felsöka detta. Problemet uppträder bara ibland, så jag skulle vilja kunna logga sensor-datan när jag kör och sedan titta på det i lugn och ro. Jag vill alltså kunna: 1: Läsa och radera felkoder (även BMWs egna). 2: Logga sensor-data till textfil. Har någon ett bra tips för ett sådant verktyg, eller erfarenhet av något av verktygen nedan och om de kan användas för detta, eller erfarenhet om var man bäst skaffar dem?: * BMW Scanner Länk * Carsoft * INPA / Ediabas med egna script: Länk Länk * BMWhat från Ivini-apps Länk [Stödjer dock inte läsning av sensorer på E46 318i i dagsläget enligt mail från utvecklaren.] Tacksam för alla tips. Anders | |
|
Hej, BMW Scanner är ett kraftfullt verktyg med enkelt gränssnitt. I denna länk (den gravt piratade mjukvarukonstruktörens hemsida) anges bl a "(registrering av) live data". Länk /Lennart |
|
|
Jag kör INPA och förutsatt att programmet får kontakt med önskad modul är det mkt bra. Iaf till äldre bilar. Går att logga, men med rätt låg uppdateringsfrekvens. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
ediabas 7.3.0.5/INPA 5.0.6 har Fxx-serie support+ ca 40 GB SP Datafiler för alla modellerna inkl F01,F02,F07,F10,F10,F25,F30 samt ECU data filer la upp en bild här Länk |
|
|
Anders, live-data i BMW scanner är kraftigt begränsat och finns inte till din motor. Intressant länk med den lilla programvaran till Tool32! Den ska jag prova. Jag har PM:at dig Anders. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för alla tips! @lenwib och @olaO: Tack för info om BMW scanner. Jag hade också läst att det fanns "(registrering av) live data", men jag hörde senare i samtal med Ola att det inte fanns. Bra med klargörande att det inte fungerade med min bil. @Spiidfriik: Tack för info kring INPA. När du loggar med INPA, hur gör du då? Behöver man modifiera det på något sätt (som länkarna jag lade in), eller kan man göra det direkt från programmet? Hur hög frekvens loggar den med (ungefär hur många mätvärden per sekund)? @olaO: Säg gärna till om du kommer någonstans med "den lilla programvaran till Tool32". Jag hade inte fått ditt PM förresten. Jag PMar dig med min e-post, så får du gärna skicka till den, eller slå en signal om det är lättare (du har ju mitt nummer). @Bianca: Tack för info. Vad gäller datafiler så menade jag mest att jag ville kunna lagra data från mina sensorer under drift. Jag har problem med att slumpmässigt tappar all kraft under typ 0,5-1 sekund och ibland att batterilampan tänds mot slutet av den perioden, men det händer helt slumpmässigt och bara när jag är ute och kör (aldrig vid tomgång). Jag skulle därför vilja kunna logga alla värden när jag kör och sedan när jag stannat kunna ta upp det i dator och kika på grafer (i tex Excel) så att jag t.ex. kan se om jag får en dip i bränsletryck, ett förändrat lambda-värde, eller något annat som kan ge mig en ledtråd om vad som hände. Eller menade du också det? |
|
|
Anders, det jag skulle säga i PM var att Tool32 ingår i "mitt" paket och om man vill kan man även få med den version av INPA Bianca talar om. Det är en 64-bits version men helt på tyska som även som sagt har stöd för F-serien. I ditt fall kanske det är mer värt med 32-bits versionen då den är på engelska. Filerna för din bil är inte uppdaterade i den nyare. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Liten kuriosa i sammanhanget. Jag läste på din länk Anders på PA soft att fullversionen av programvaran skulle stödja live data på MS43 DME dvs alla M54 motorer, vilket troligen är den vanligaste motorn under dessa år, sitter ju i allt från 320-730. Jag provade med min Bmw scanner på min 530 och mycket riktigt fungerade live data avläsning! Då har jag som sagt fullversionen av programvaran, och ett bra interface annars fungerar det ej. Lite OT men det kan ju vara intressant för alla där ute med M54 motorer. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Anders, jag har nu testat "Test-O" insticksprogrammet till INPA/EDIABAS på min 540 med lyckat resultat! Vilket coolt program! Gick utmärkt att läsa in mätvärdena direkt i en excelfil. Jag bockade för några mätpunkter och ställde in den på att logga aktuell tid. Kan ju vara bra att se det då det blir hysteriskt långa excelfiler. Sen är det bara att notera klockslaget när felet uppkommer och leta reda på feltillfället i excelfilen. Se bifogad länk hur det ser ut i excel. Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ola, angående loggning med PA Soft / BMW Scanner: Loggning fungerar alltså för M54, men ej N46? Tack igen för all feedback! :-) |
|
|
Sent svar på detta Anders men vi har ju talats vid över luren. Kan ju trots allt vara någon annan som undrar. Helt riktigt att BMW-scanner bara kör live-data på M54. Loggningsfunktionen är inte bättre än att man trycker på en knapp och så sparas aktuella värden just då i en textfil. Kör man Test-O under INPA/EDIABAS däremot görs ju mätning på mätning på mätning etc med millisekunders mellanrum och den sparade datan blir mycket intressantare givetvis. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.