AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.282

Läcker Olja ur oljepåfyllninslocket 318 e46 2004

Jo
3
Joispois
318i -04
Läcker olja ur oljepåfyllningslocket. Köpte ett nytt lock i hopp om åtgärd. Samma problem igen. Kan det vara oljetrycksproblem? Har haft strul med dålig olja vilket nu troligen oxå resulterat i dålig vipparm o knack i ventilen. Under tiden jag väntar på att en lämplig topp skall dyka upp så kanske man kan försöka åtgärda oljeförlust problemet :). Någon som har en ide??
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läckage kring oljepåfyllnadslocket brukar ofta bero på att packningen är dålig. Men du har ju redan provat med nytt lock.

Och du har väl samma motor som i min E87 120i, dvs N46-motorn och där tror jag packningen är en integrerad del av oljepåfyllnadslocket (på äldre motorer är ofta packningen en utbytbar del).

Har du inspekterat ventilkåpan efter små sprickor eller annan typ av skador runt oljepåfyllnadslocket? Utifall någon tidigare ägare varit oförsiktigt och orsakat någon typ av skada.

>> Kan det vara oljetrycksproblem?
Nej, det är det inte.
Funderar däremot på om en igensatt vevhusventilation kan ge detta symptom på denna motor - är något osäker.

>> Har haft strul med dålig olja vilket nu troligen oxå resulterat i
>> dålig vipparm o knack i ventilen.
Dålig olja? Hur menar du "dålig"? Har det slarvats med oljebyten tidigare i bilens liv? På vilket sätt har vipparmen blivit dålig? Är det på insug- eller avgassidan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.