AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
655

728iA hos Lars Eneland AB Danderyd

pe
12
pertane
320i -94
Lars Eneland AB i Danderyd har en i mitt tycke fin 728iA 1998 med 4800 mil på mätaren till salu. Har någon erfarenhet av denne importör ?
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Ingen erfarenhet av importörren och bilen ser ju fin och välutrustad ut.

MEN,,knappt 5.000 mil på en E38 som är uttagen september 97.
Den här typen av vagnar rullar som snitt från 2.500 mil och uppåt per år, givetvis finns undantag.
Tycker dock att en ordentlig bakgrundskoll på vagnen vad det gäller milen kan vara på plats. Stämmer dom så har du säkert hittat en kanonvagn.
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Vill inte vara taskig, men varför 728? Den har ju ingen motor..

E23
jo en motor har den faktiskt, dock en svag sådan

Aldrig över 2000 rpm !!!
pe
12
pertane
320i -94
728 säga ju vara "det nyktra alternativet för den sjudruckne". Jag är mest intresserad av komfort och att glida fram på långkörningar mellan Dalarna och Stockholm. Med tanke på bränsleåtgång, försäkring mm verkar 728 vara ett nyktrare val ...
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Om bränsleförbrukning är din enda aspekt, så är det klart att du ska välja 728..
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Skall man inte raca så är 728 ett bar alternativ.
Min 528 touring går riktigt bra & skiljer inte mycket i vikt till 728.

728 har bättre andrahandsvärde än exempelvis 740.

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Självklart finns det E38:a modeller som både accar snabbare och har högre toppfart än en 728:a.
Men målsättningen behöver inte vara att vinna varje rödljus.
Min egen erfarenhet är att 728:an är en extremt bekväm och komfortabel långfärdsvagn i kombination med mycket trevliga driftskostnader.
Och med den enormt fina raka sexa som denna vagn är utrustad med är fartresurser och tillgänglig kraft vid omkörningar mer än väl tillräckliga.
maxarn
Jag har bara en sak att säga " äger själv en 728 ia
och det är den skönaste och stiligaste bil jag någonsin har kört! till dig jesperv så har jag bara en fråga varför har du en sjuserie är det för att tävla med den eller för att glida som en kung i en kunglig cockpit...och när du säger att sjuserien inte har någon motor så verkar jue du inte veta så mkt om motorer

maxarn
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Maxarn,

Öhh.. jag vet lite grand om sjuserien efter att ha ägt en 750iAL - 90, en 750iA -93, en 730iA - 95 och har just nu en 740iA -95.

Jag har aldrig sagt att 7-serien inte har motor, eftersom det är felaktigt och att dra alla motoralternativ över en kam.

Jag har bara sagt att 728:an är motorklen och valde kanske en väldigt dum formulering i den här diskussionen. Ber om ursäkt!

Jag har inget emot 728 eller de personer som äger/kör 728, men det är ingen bil för mig eller en bil som jag vill rekommendera till mina vänner. Vi är alla olika!

Naturligtvis är 7-serien en glidare och ingen racer, men personligen vill jag att det skall hända grejor när man sänker högerfoten mot golvet. Mera spännande att glida i 200 än i 90..

Jesperw, den som påstår sig "glida" i 200 km/h har nog missuppfattat begreppet glida. Att glida betyder just att ta sig fram i mer rimliga hastigheter. Skulle inte tro att någon är oberörd i farter kring 200 km/h. Kurvorna kommer rätt snabbt när man kör 55,5 meter i sekunden........Personligen måste jag erkänna at jag aldrig kört en 740iA. Jag har haft en 528iA och har nu en 728iA och det skiljer ju i princip inte något i prestanda eftersom vikten är ganska lika (hade både navigation och drag på min 528iA) Och en 528iA brukar ju omnämnas som en hyfsat snabb bil. Men som sagt det finns ju alltid de som går ännu fortare. Personligen stortrivs jag med min E38. / Nysse
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Jag är glad att du trivs med din 728!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.