AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.715

E39 Touring Dunkande missljud när man släpper gasen - decceleration

Ha
4
Hammar_t
525d Touring -01
Hej

Första inlägget för min del.

Min gamla 525d har börjar låta när jag släpper på gasen, både när jag frikopplar och när jag motorbromsar, men trampar jag ner gasen och ökar hastigheten (om än så lite), så försvinner missljudet. Ljudet kan väl beskrivas som ett duff-duff-duff, med flera duffar per sekund. Högre hastighet ger tätare ljud.

Jag har också noterat att när jag bromsar, så kan det låta ett litet extra klonk/dunk och missljudet försvinner kort, men återkommer ett par sekunder efteråt.

Är detta silentblocken, eller vad kan det vara? Spekulerar om det kan vara något så enkelt som något löst i reservhjulsutrymmet, men kan inte lokalisera något specifikt där. Nästa steg blir att tömma utrymmet helt och se om det gör skillnad.

Värt att notera är att det började strax efter jag varit på besiktningen, men jag är tveksam om det hänger ihop - antagligen inte.

Känns symptomen igen?
Ha
4
Hammar_t
525d Touring -01
Kanske skall förtydliga att det handlar om missljud i bakvagnen - kan dock inte specificera vänster eller höger.
Ha
4
Hammar_t
525d Touring -01
...och för er som hittar detta någon gång i framtiden. Problemet var att vänster bakhjul var på väg att lossna - Efterdra era lättmetallfälgar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.