|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har aldrig haft BMW, men nu ser vi ser på en X1 18d och undrar om 842 Cold Climate Version innehåller automatisk dieselvärmare? Alltså inte parkeringsvärmare som man slår på själv, men "det som behövs för att få bilen varm på vintern". Eller med andra ord: är det nödvändigt med extra dieselvärmare, eller är det bara en komfortsak? Tack på förhand! | |
|
Jag vet inte vad du menar med "det som behövs för att få bilen varm på vintern", men cold climate version innehåller INTE dieselvärmare. Det innebär att bilen är anpassad för kallt klimat, med tex delvis isolerad vevhusventilation, uppvärmda spolarmunstycken/backspeglar och stolsvärme. Vill du ha dieselvärmare ska du leta efter "Auxiliary heating". Den styrs med fjärrkontroll och värmer kupén och vattnet i motorn. Fantastiskt tillbehör som jag uppskattar väldigt mycket. Iofs tror jag aldrig dieselvärmare har gått att få till X1 från fabrik. |
|
|
Kupén blir varm med hjälp av PTC-element i klimatenheten som värms med el. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag var rädd att det skulle vara dålig värme när jag köpte X1:an. Men det är riktigt gott med värme snabbt nog även vid riktiga norrlandskallstarter. På med röv- och kupevärme så klarar du dig bra. Hälsn Peter |
|
| WGN, kaltlandsutförande har inget med värme i speglarna eller värme i sätena att göra utan det är vätskor, oljor och vissa tekniska komponenter är anpassade till kalt klimat. Vilket Michael De Geer pressansvarig BMW Sverige skrev till en besviken 320d köpare i vi bilägare. Det kostar 18000kr att eftermontera värmespeglar till f30. Mvh Stephan | |
|
Stephan735i, vad hade 320d-ägaren frågat om? Eftersom jag är insatt i BMW så vet jag att bränslevärmare är ett dyrt tillbehör och blir alltid så förvånad när vissa personer tror att alla bilar utrustas med det. Men kommer man från andra märken som har det som standard eller till helt andra priser påverkar det ju såklart deras inställning till denna utrustning. __________ Mvh Grelle |
|
| OK, Stephan! De annorlunda komponenterna visste jag om. Värmen i stolarna osv var dock bara ett antagande... så nu vet jag det inte hör till kallt land utförande, men under vilken rubrik återfinns dessa då? | |
| Tack för bra svar! | |
| Kan bara komplettera med att jag monterade en dieselvärmare i min X1. Kostade drygt 30 papp... Inte billigt, men underbart skönt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.