|
|
|
|---|---|
|
Hej Har vibrationer i min F11. Köpte den ny i våras. Då jag inte var nöjd med RFT-däcken bytte jag ut dom, vid en lokal däckverkstad, med ett set med nya Conti SportContact. Själva felet och vad det kommer av diskuteras i andra trådar, men i alla fall har däckverkstaden mätt rundheten på däcken och dom var enligt dom inför kravet. Nu när jag lämnar in bilen hos ÅF för att dom ska se på saken så provar dom bilen, och dom kör också diagnos på bilen. Det är här som dom säjer att diagnosen blir avbruten då mina däck inte har "stjärna"(BMW-godkända). "Då du har däck som inte är stjärnmärkta kunde vi inte slutföra diagnosen" säjer dom. Huruvida diagnos är viktig vid vibrationsproblemer vet jag inte, men bla detta blir som sagt använt mot mej när dom senare säjer att dom inte hittar något fel, och att "du slipper betala den här gången men..." När jag senare kollar i instruktionsboken står det att BMW rekommenderar stjärnmärkta däck. Men det är väl inte samma som att dom kan neka att hjälpa mej? I alla fall borde dom väl undersöka om däcken på trots av stjärnlösheten var inför deras krav? i slutändan handlar det nog om hur man känner sej behandlad som kund, och detta var bara ett av argumenten mot mitt "påstående"... | |
|
Min bedömning är att sannolikt är detta bara bullshit från BMW-verkstaden och att man bara försöker slinka undan sitt ansvar. De ids inte lösa problemet och/eller ids inte ordna reklamation till BMW (om verkstanden gör rätt så är det ju absolut inte de som betalar. De skickar bara räkningen till BMW...). Om du har bilen privat = privatkonsument så ska dom bevisa att felet beror på däcken. Säljande företaget har även en mycket stark upplysningsplikt vid köpet, t ex att de måste informera dig om garantivillkoren och detta med däcken. Om bilen ägs av en juridisk person = ett företag så har du själv "bevisbördan". Men om märkta däck bara är en rekommendation och inte ett krav för att garantin ska gälla, så är det en viktig skillnad. Om däckfirman och/eller tillverkaren Continental rekommenderar (intygar eller allra helst garanterar...) dessa däck till din bil så har BMW-verkstaden ingen anledning att gå emot denna sakkunskap. |
|
|
Har du inga vinterdäck som är "stjärnmärkta" som du kan slänga på? I övrigt håller jag med om att det verkar vara jordens undanflykt från BMW:s sida att däcken "måste" vara stjärnmärkta. Stjärnmärkningen innebär endast att de är godkända för OEM-montering, dvs. däcken är testade och godkända av BMW i just det utförandet - ofta utvecklas däcken och paradoxalt nog kan OEM-märkning av olika slag innebära att man kanske får första generationen av däckens modell medan de som inte är märkta kan vara flera generationer "bättre"... I vissa enstaka fall innebär OEM-märkning av däcken att biltillverkaren har specifika krav på hur däcken är uppbyggda - t ex. har det varit uppe en tråd på forumet där Mercedes-märkta däck hade större mönsterdjup än icke märkta däck av samma modell. I det fallet var Mercedes-märkta däcken mer svajiga än de utan märkning, när de var nya, men Mercedes kan ha prioriterat andra egenskaper som t ex. vattenplaningsmotstånd och hållbarhet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men va fan...Hur svårt ska det vara för en auktoriserad (BMW)verkstad att låna "stjärnmärka" hjul (däck+fälg) från en annan F1X, försvinner vibbarna så har de konstaterat att det beror på hjulen. Nästa steg är då att kontrollera dina original(?) fälgar, är de oxå OK så kan de skylla på däcken med all rätt...Stå på dig! | |
| Om du bor i närheten av ett Mechanum så åk dit istället. Jag blev bemött väldigt konstigt av bilia med en garantiåtgärd. Åkte till Mechanum och fick bra bemötande och hjälp. | |
|
Ja, tycker själv att dom verkligen har gjort bort sej. Bor inte i närheten av Mechanum, men där jag bor är det en till auktoriserad BMW-verkstad. Den verkstaden har jobbat länge med BMW, och jag vet själv att dom hittills varit mycket hjälpsamma. Enda orsaken till att jag valde ÅF är att jag trodde dom hade mera att tjäna på att hjälpa mej. Fattar inte att man kan var så kund-ovänlig när kunden "nyss" köpt en ny bil där, och inte heller varit "bråkig" annars:) Funderar skarpt på att kontakta den andra verkstaden nu, men är lite osäker på om dom verkligen sträcker sej när det gäller? På andra sidan gör vel inte ÅF det heller... Någon som kan styrka/avråda att man far till en annan verkstad än ÅF vid garanti-frågor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.