AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.733

Polera ändrör på en F11 2011

ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Någon som har ett bra tips på hur man piffar till ändrören? Jag är nybliven 2:a ägare till bilen och 1:a ägaren har uppenbarligen inte brytt sig om hur ändrören ser ut, dom är nästan helt svarta av sot och jox!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ingen F11 ,men en ML AMG 63-2009 AMG Performance Package Stage:II *557hk som jag polerade +lackförseglade m.m åt en privat kund

Länk

Länk

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Använd autosol och gnugga med en trasa.
Autosol/rubbing/motsvarande som redan nämnts. Är det riktigt-riktigt illa kan man behöva gå på med våtslipspapper "2000" eller finare, dvs samma papper som används av duktiga bilvårdare för att korrigera allvarligare lackskador efter tex fågelspillning...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att spraya på t ex. WD40 eller 5:56 och låta det verka en stund och sedan torka bort "gegget", ev. upprepa någon/några gånger - det brukar oftast ta bort nästan allt - avsluta med att använda t ex. autosol för slutfinish.

Det är onödigt att gnugga runt grus och annat som repar innan du fått bort "smutsen" som sitter där!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Tusen tack för alla svar! Jag har läst att vissa använder avfettningsmedel, någon som kan bekräfta om det fungerar bra?

Bianca: JISSES vilken skillnad på före och efter-bilderna :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min personliga erfarenhet är att avfettning rinner bort lite väl snabbt för den typ av ingrodd/fastbränd smuts, det är bättre att först olja in dem med WD40/5:56 eller liknande och låta det verka ett tag och sedan tvätta bort oljan med avfettning.

Och använd riktig kallavfettning för att lösa upp den typen av oljebaserad smuts - miljöavfettning löser inte alls lika bra på den typen av smuts!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bianca>> Om du nu lyckades så väl så vore det väl på sin plats att ge ett tips åt trådstartaren också? Inte bara visa hur bra det kan bli om man vet hur...
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
+1 på Wibergs kommentar! Visa oss rekondartricken nu Bianca! :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag polerade ändröret på en E91 blev den upplevda skillnaden före och efter lika stor med vanligt autosol som på Biancas bilder. Jag tog loss den kromade delen, körde endast med autosol, som jag tycker är väldigt bra på att lösa upp smuts.

Tog inte mer än 10-15 min. Ingen stor grej alls och sedan såg det ut som nytt när man inte ligger på magen bredvid bilen.

keroro
BMW 523i Touring -11
Grelle, vet du om man kan ta bort kromdelen på en F11? Så slipper man ligga på marken och skrubba... Klart enklare att kunna sitta i köket och tvätta rent!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vid tvätt se till att ha kalla pipor. Först fälgrengöringsmedel av effektiv typ(Meguiars, Sonax X-treme eller valfritt) och låt verka. Ovanpå det en kallavfettning eller motsvarande efter ett par minuter. Sen spola av med högtryck och tvätta med svamp som sköljes ofta. Repetera vid behov men applicera inte medel på fuktig yta då spädes effekten ut.

Autosol och flera typer av liknande medel har den nackdelen att de kan repa underlaget, det bästa är därför att lösa upp smutsen så gott det går innan.

Jag har kört fälgrent, sedan en mjuk borste typ fälgrengöringsborste, diskborste förr men det blev jag avrådd ifrån av Dr Jörgen nyligen då även det kan repa metallen.

Meguiars har ett medel som heter NXT metal polish som gör underverk men har inte behövt använda det själv.

Mvh
Asken
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Är det riktigt illa brukar jag börja med tvålull "Svinto", sen autosol för finnishen, brukar bli som nytt!

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Svinto är perfekt, samma med autosol. Kör man bilen på vintern är svinto nästan ett måste.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Här är en bra genomgång:

Mvh/ Niclas
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Bra instruktionsvideo, tack för tipset! Känns dock lite overkill att man behöver så många produkter bara för att ta hand om sina ändrör... jänkarna ska alltid vara värst :)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Har någon testat husmorsknepet med citron? Har haft dåligt samvete för ändröret sedan bilen införskaffades för snart tre år sedan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.