|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 740ia har ett lite besynnerligt fel. Vid gaspådrag tappar motorn ibland helt plötsligt vridmoment, eller dör någon sekund, och sedan kommer kraften tillbaka. Det hela märks som ett ryck. Felet kan även yttra sig vid tomgång och då dör motorn sekund, men inte tillräckligt länge för att stanna. Det finns inga felkoder! Den lokale fristående BMW-meken tror det kan vara luftmassemätaren. Jag provade att köra utan den inkopplad och då försvinner felet. Kopplar man tillbaka luftmassemätaren kommer felet tillbaka. Men min fundering är hur motorstyrningen fungerar, kan det vara så att när man kopplar bort luftmassemätaren så går motorstyrningen in i en felmod som kan eventuellt maskera andra fel? T ex att motorstyrningen ignorerar signaler från andra givare och går på fixa värden? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Låter som ett typiskt LMM fel. Original handlas" billigt" från Länk Det finns billiga noname LMM med de fungerar sämre än den du har sitter där nu. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. Jag har haft exakt samma problem. Både med min BMW 540-99. Och 750i:n. Med just att den tjyvstannar. I Carsoft får man (om jag minns rätt) kod 319. Kan ha fel om koden. Någonting "has reached its limits". Alltså att datorn har nått sin gräns för att kompensera slitaget i LMM:n MVH: Pocke |
|
|
Tack för tipset hasso! Kollade länken, ska beställa en LMM därifrån. Fick du bort felet Pocke? Bytte du LMM? |
|
|
Friedrich S, om du har ett diagnosverktyg och ett program som heter INPA/EDIABAS så finns det en tilläggsprogramvara som heter Test-O en finsk kille skrivit. Detta program loggar livedata till Excel och på så sätt kan du se exakt vad som händer i motorn när felet uppkommer. Lite mer info i denna tråd: Länk Se här en kille som kör just LMM-data på en 523 -97: Här en som kör programmet på en 540 e34: Coolt program tycker jag och ett fantastiskt hjälpmedel om man har en motor som går dåligt. Speciellt om felet är intermittent. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Köp Bosch ! Har haft likande problem med min 740 och köpte som jag skrivit i en annan tråd idag två olika pirat-LMM:er och de funkade som skit !! BMW och USA-bilsälskare :-) |
|
|
Hej på er, jag har kört bilen lite under året som gått så jag har inte hunnit byta LMM. Ska beställa en ny pronto. Men, nu har bilen också blivit svårstartad. Hur fungerar startsekvensen? Använder motorstyrningen LMM värden även vid start? Det verkar nämligen som om startproblemen försvinner om man rycker ur sladden till LMM. Vore kul om någon kunde förklara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.