|
|
|
|---|---|
gerth |
Svaromål ang. Rondell från importören Europadelar AB. Första frågan är alltid om Rondellfälgarna köpts av en officiell Rondellrepresentant eller en sidoimport som kan ha kommit över en 2:a - 3:e sortering..... Det gjuts även kopior av i stort sett alla märken på den Europeiska marknaden i Asien...Även av Rondell. På det rätt stora antal fälar vi årligen säljer får vi in 5-10 reklamationer/år!!! Då oftast fraktskador. Rondell är en tysk kvalitetstillverkare som även är underleverantör till stora delar av den tyska bilindustrin. Vi vill kraftigt dementera att Rondell skulle vara någon form av lågpriskvalitet för att vi satt ett lågt pris på dem. Normalt sker försäljningen vi 2-3 led i Sverige men då vi köper volymer fälgar direkt från Rondell och distribuerar till slutkonsument har vi betydligt mindre påslag.Därav ett lägre pris. Att sedan jämföra mad BBS som är en smidd fälg är kanske inte speciellt sakligt, vill man ha en smidd fälg ska man köpa en smidd fälg, inte Rondell eller någon annan högtrycksgjuten fälg. Man ska också ha klart för sig att på t.ex: en grop i vägbanan i samband vid en kraftig inbromsning kanske inte känns så kraftigt i t.ex: en 7-serie, men BMW har till och med haft problem med att länkarmarna gått av vid olyckliga omständigheter. En grop i ytterkant på hjulet i samband med en kraftig inbromsning ger otroliga påfrestningar jämfört med om gropen träffar mitt i hjulbanan. Någon intension att man ska ha speciell klädsel eller guldkedja för att köra på någon av de ca 250000 fälgar som Rondell producerar om året finns absolut inte från oss eller Rondells sida. Jag ber till sist även att få referera till tyska Auto Motor uns Sports stora fälgtest där Rondell fick mkt. bra betyg! Bästa Hälsningar Gerth Engelholm Europadelar AB |
|
Lämnar defekta fälgar Rondells fabrik över huvud taget? Mig veterligen smälter kvalitetstillverkare av lättmetallsfälgar omedelbart ner de fälgar som inte håller måttet vid kvalitetskontroll. Mvh |
|
|
Har kört Rondell 58 i ett år utan några speciella problem. Visst är dom känsliga för stenskott och på några ställen har lacken släppt men det gissar jag att det gör oberoende av fälgmärke. 20 varv på knutstorp igår (020904) med curbskänning i stort sett varje kurva har inte påverkat fälgarna ett dugg www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Kanske missförstår vad du menar men inte ska väl lacken släppa heller? -------------------------------------------- Länk |
|
|
Flera kommentarer finns på originaltråden om Rondell FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
2 och tom 3 sortering finns sånt överhuvudtaget.?? En seriös tillverkare av en säkerthetsdetalj som en fälg är släpper väl inte ut nått sådant på marknaden. Om en olycka skulle hända pga undermålig kvalitet på en fälg, har ju tillverkaren stora skadeståndsanspråk att vänta.Man får ju förutsätta att det är meningen fälgen ska användas. MVH Hasso |
| Körde i 2år med 18" Rondell 58 utan några större problem,det enda man kan klaga på är att dom lätt blir lite obalans i. | |
|
Blir det obalans i fälgen?? Du förväxlar det inte med att de bir orunda? (Vilket skulle vara samma problem som påståendet i originaltråden!) Det ger ungefär samma symptom på bilen. Mvh |
|
|
Anders S Att lacken släpper är nog inte så kostigt då fälgen har en bred fälgbana som ÄR känslig för stenskott osv. jag menare inte att stora flak med lack släppt men lite smått har försvunnit. NU bor jag på landet och kör ofta på grusvägar (sakta) vilket kan vara lite tuffare för fälgarna. Vi bör oxå beakta det faktum att Rondell 58 är gjord för E39 och att det krävs plastringar för att få bra passform på en E34, hur stor del av balanseringsproblem detta står för vill jag låta vara osakt men säkerligen i en del fall. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Vad som krävs för att fälgen ska sitta som gjuten på din E34 är centreringsringar. Använd inte skräpet i plast utan aluminiumringar, då spelar det ingen roll att ringarna ligger där. Just 58-fälgarna kräver mycket underhåll för att hålla sig i skick, dom är helt hopplösa på att dra ut skit genom fälgen ut i fälgbanan. Grus och småstenar ligger sedan där och studsar runt till man tar bort det. Klarklacken håller sällan en hel säsong, efter två omlackeringar kör jag numera utan klarlack. Förutom fördelen att det inte finns någon klarlack som släpper är det lättare att hålla rent... Rondell tillverkar "budgetfälgar", och materialet är inte alltid det bästa. Detta i kombination med en extremt bred fälgkant gör att fälgbanan lätt "slår sig" och på det viset skapar obalans i fälgen. Det är inga problem för en fälgrenoverare att rikta fälgen, och inte speciellt dyrt heller. Min slutats är att Rondell 58 är en mycket snygg fälg (framförallt till E34/E32) till ett bra pris, förutsättningen är att man är beredd på lite arbete för att hålla det snyggt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Får be att anmäla lite avvikande uppfattning här. Efter tre säsonger med R58 har jag inte märkt av nån klarlack som släppt. Och inte är de speciellt svåra att hålla rena heller, givetvis kan man inte vänta så länge så bromsdamm osv bränner fast. Fast det är klart, eftersom fälgbanan är rak och inte "konisk" utåt så kommer grus osv inte att kastas ut lika lätt som på andra modeller. Vill man vara fin osv...... Det är med centreringen är intressant, att inte plastringarna skulle funka stämmer väl inte. De jobbar ju bara när fälgen monteras, och skulle lika gärna därefter kunna plockas bort om det gick. Att få fälgen på plats utan att de koniska bultarna går i botten när man drar fast är ju egentligen en omöjlighet, isf måste fälgen sitta löst. Hade det varit planbrickor osv utan koniska bulthål så hade det varit en annan sak, då måste fälgen centreras mot centrumhålet osv. Det finns ju bilar/fälgar som inte har nån passning alls i mitten men som rullar utan problem.. Oftast plåtfälgar med principen är samma med koniska bultar/bulthål osv FP |
|
|
Problemet jag (och flera med mig) upplevt med centreringsringar i plast är att de är för mjuka och dessutom spricker ganska lätt. Mjukheten gör att ringen kan tryckas ihop något vid monteringen och därmed också tillåta att fälgen inte blir 100% centrerad. Jag har själv kört med plastringar flera säsonger utan problem, men fick till sist obalans som efter mycket letande kunde härledas till en deformerad centreringsring. Så numera kör jag med aluminiumringar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag förstår, men ändå inte. Plastringarna är helt klart bara ett monteringshjälpmedel. Menar du att fälgen på något sätt kan komma off-center i de koniska bulthålen? Isf är ju inte bultarna dragna, passningen mellan bult-fälg är ju 100% (när rätt bult används). Om fälgen skulle röra sig här så måste ju materialet isf deformera sig eller hur? FP |
|
|
Ringen kan vid montering komma lite snett och på så sätt tryckas åt endera hållet. Ringen kommer då att deformeras och ligger på så vis snett när fälgen spänns mot navet. Detta medför att fälgen inte ligger an ordentligt runt hela centrumhålet och på så vis uppstår en obalans. Det är kanske fel att säga att fälgen inte blir centrerad, men den ligger inte som den ska mot navet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Rondell eller? Vad var det som gick snett då mån tro? FP |
|
|
Isf måste fälgarna ej varit fastdragna riktigt, det skall över huvud taget inte bli några krafter åt något håll inne i centrum, dvs mot plastringen osv. All kraftöverföring sker ju via hjulbultarna eller rättare sagt via de koniska ytorna på bult och fälg. FP |
|
|
Antingen går plastringen söner vid monteringen eller inte alls... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
går sönder, naturligtvis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har en känsla av att det inte alltid används korrekta hjulbultar, eller rättare sagt jag vet att de slarvas. Rondell t.ex skickar alltid med en sats till sina fälgar, möjligt att de inte alltid kanske faller användaren i smaken rent utseendemässigt? Och så skruvar man dit nåt som för ögat "ser" bra ut, då kanske det skiljer några grader på konans vinkel, resulterande i att anliggningsytan på bultarna blir minimal, efter några mils körning jobbar sig fälgarna loss osv. Då är det inte konstigt om t.ex lösa centreringsringar smulas sönder, oavsett material. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.