AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.650

30 k mil E39 -- Något att fira!

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Köpte E39:an jan 2002 för 300 000. Tänkte då att värdeminskningen blir 10:-/mil om jag har den i 30 k mil. Passerade det i söndags så nu är värdeminskning ung 0 så länge den fungerar bra. Besiktigade i förra veckan. Efter byte av en länkarm fram gick den igenom. Försöker kolla och hålla efter rosten. Tänkte byta men inser samtidigt att den kanske kan vara tillförlitlig till 40 000 mil? (Med lite kunskap och uppmuntran från vännerna på forumet)

Ville bara dela med mig av 30 k mil jubileet!
Du sänker ju värdeminskningen per mil en del genom att köra vidare till 40000. Men å andra sidan ökar väl säkert reparationskostnad per mil en del. Hur ser den delen ut fram till nu?

Mvh Johan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Den rullar säkert 40 000 mil om du håller efter den. Har en kompis som har en 528 Touring som har gått 38 och den är inte så dålig, låter fint i maskin och går fint på vägen.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Mycket rimliga kostnader (med tanke på 12,5 års ägande) för rep då jag gör det rutinmässiga själv.

Externa rep:
-Lack av motorhuv och baklucka för några års sedan (4000:-)
-Byte av bägge längsgående bromsrören (2000:-) plus någon bromsslang.
-Byte av styrväxel (sliten i kuggarna vid färd rakt fram 2000 från skroten plus 2000 för att få dit den). Säkerhetsgrej -- ingen anmärkning vid besiktn.
-Vattenpump och "fläktrem" för några års sedan.
-Länkarmar Fram (de tvärgående går oftast de längsgående bytt en gång) och den inre lilla korta bak (gnisslade hö bak). Satt illa till behövdes press för att få ut. totalt 10.000? för alla år.

Bytt själv:
bensinfilter 700:- vid 24k mil
div bromsskivor och klotsar (flera skivor fram -- en gång bak inkl handbr backar)
Termostat en/två gånger 700-800/st?
Vajer för öppning av huv 200:- första biten från kupé till motorrum.
Bytt vevhusventilation förra året 2000:- plus borrat upp VV-returen i oljesticksröret
För något år sedan tickade ventilerna efter Wynns oil system cleaner slutade det.
Byter numera olja var 1500 mil. 0-30w Aral Tysklandsimport
Typ tre? batterier
Batterikabel av mellan startmotor/genator och kupén. Ny kabelsko 30:-
Nytt huvlås fram (kärvade) 200:-
Tre "fläktmotstånd" till ventilationen. (Har numera en i reserv då det blir kallt på vintern utan värme de 7,5 milen hem från jobbet). 250-1000:- beroende på var man beställer ifrån.
Bytt styrpinnar i strålkastare fram då plasten blir gammal och går av. 200:- e-bay
Bytt kontaktremsa i radion för att få tillbaka alla pixlar. 2-300? e-bay
Spänningsregulatorn på generatorn 1100:- Bmw
Fjäderfästena fram. Övre i motorrummet.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Grattis! Låter inte allt för farligt reparationsmässigt.

Köpte mig en E39 528 med 31000 på mätaren. Tänkte köra den till 40000.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är ju bara att gratulera!!

Om den är fin i övrigt så är det kanske dags för bilen att få bli lite extra ompysslad och gå i pension och få föra ett lite stillsammare liv framöver?

Fixa till det där lilla som ev du stör dig på och ha sen kvar bilen som en finbil kanske. Köp en ny bil och gör om resan. Det är en bra bil e39, jag saknar ännu en av mina som jag hade, men utvecklingen har gått framåt. Det är en rätt stor skillnad mellan e39 och f10.

Hur som helst, grattis till era 30K mil!!

Niklas

Fransosen
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tackar!

Jo jag har provkört en F11 och inser att det är en helt annan bil men har svårt att välja en bil där jag inte kan göra lite mycket själv. Skulle sakna ett system för att komma in i inställningsmenyerna. Esys (eller vad det heter) finns men verkar osäkert om det går att få tag i nyckel så man kan se vad som händer. Felkoder, inställningar mm.

Om E39:an inte skulle gå att lita på kommer ett byte rätt snart efter jag konstaterat det. Nu har jag i alla fall 17 månader :0) till nästa senaste besiktningsdatum. Dvs ingen ko på isen på den fronten.

Som teknikintresserad tycker jag det helt normalt att stanna bilen och fotografera mätarställningen i söndags innan 30 k passerades. Tur att man inte räknas som nörd på detta forum för detta, eller?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Vår 528 har nästan 36000 på mätaren och känns nästan som ny i motor och låda. Däremot är bakluckan upprutten och bakre kofångaren trasig efter att någon kört på bilen parkerad och smitit. så hittar jag ingen lucka och kofångare till bra pris så får den gå i pension Men en mycket bra bil har den varit.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Stugsittaren, jag såg ingen generatorservice i din lista, så jag tror att du kan se fram mot ett kolbyte i generatorn om ett par tusen mil om den går ungefär lika många mil som vår generator gjorde innan kolbyte.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Kolen ingick i spänningsregulatorn till generatorn fanns på BMW efter en dag. Upptäckte för ett år sedan att spänningen droppade snabbt utan laddning. Hann precis hem så den fick stå tills delen kom hem.

VonRons uppfattning om livslängd på kolen stämmer mycket bra ca 27,5 k mil i mitt fall.
e3
336
e39520it
520dT -14
Grattis!
Saknar min nu, såldes när den gått 29k någonting....

Om inte annat saknas allt runt själva bilägandet som är enklare med en gammal bil. Du går inte direkt på närmaste skrot när du behöver fiksa nåt på nybilen med flera års gararanti och service included. Även om det ibland hadde varit enklare istället för att bråka med ÅF om det är en fel eller inte, vems fel det är, och vem som ska betala:(

På "gammern" byttes luftmängdmätare och luftbälgar rundt 20-25k.
Bytte automatlådeolja vid ungf 17k. Kanske därför den växlade så fint :)

Hadde själv planer på att plåta km-mätarn när det närmade sej, innan E39'an hastigt lämnade oss:)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag firade 333333 km härom veckan: Länk :)

___

Min bil: Länk
rsarits
Grattis!
Kör du lugnt vidare
Jag bytte ut min E34 530iA vid 41300mil, mest för att jag var sugen på något nytt
Den bilen kostade mig under 24kr/mil inklusive precis allt!
Jag sålde den nybesiktigad utan anmärkning med fullt fungerande elektronik, AC etc
Den hade ASC+T, AC, stora kliman m.m.
Jag bytte bara vattenpump (36000mil!) wire till traction spjället förutom slitdelar.
Nu åker jag en -05 535DA som har nått 29100 mil på mätaren, fick byta xenonlampor idag, förutom det har jag bytt startmotor, termostaterna, framvagnsdelar, bromsdelar.
går som en ny och inte en endaste rostfläck
Transocean
Den bilen går säkert 30 000 mil til. Sålde min gamla 530i V8 vid 36 500 mil för fem år sedan, kollade sedan med jämna mellanrum om den fortfarande rullar, bilen avregistrerades dec. 2013...d v s att den sista ägaren hann å köra över 4 år med den...jag hoppas att den rundade 50 000 mil i alla fall. Tight och fin var den när den såldes.

Nu sitter jag i en 2011- 320dA med 3000 mil i klockan, undrar om den rullar lika långt?

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Det enda som kan stoppa en e39 med sexa borde vara rost. Åkte i en taxiutrustad sådan för ett tiotal år sen, en hade då gått 52k nånting. Mil sliter inte, dåligt underhåll gör. 1500mil på olja är en bidragande orsak till lång livslängd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.