AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.498

Tappar varv vid förhöjd tomgång

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hej,

Har rätt nyligen köpt mig en e46 328. Precis efter köpet kunde bilen dö, kollade felkoder och hade koder på kamaxelgivarna som blev utbytta. Nu har jag ett annat irriterande problem. Det är att när jag kört med bilen i någon minut och motorn är i något mellanläge, inte normal tomgång runt 600 varv. Inte förhöjd tomgång runt 1200 varv utan runt 1000-900 varv, då kan den tappa varvet och sjunka ner till 500 och sen kommer tomgångsmotorn in och räddar upp det hela. Det är inga problem att köra bilen, den svarar direkt på gas även när detta händer, och det händer bara när den har förhöjd tomgång, aldrig när den går på normal tomgång.
Bilen blev servad för någon månad sen med castrol 0w-30 longlife olja (tänker inte fortsätta med detta longlife intervall :P).
Kan det vara en vakuum läcka? Är det inte ett väldigt konstigt symptom isåfall?
Någon kanal som sotat igen kanske?
Har inte åtkomst till en felkodsläsare som det är just nu, därför hör jag mig lite för här. Någon annan som haft samma problem?

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hej,

Problemet kvarstår, inga felkoder alls.
Jag TROR att det är lambdasonderna som börjar spöka, de bör inte vara bytta (bilen har rullat 12600 snart) och detta börjar hända efter 20-30 sekunder när bilen varit på tomgång, ungefär där någonstans som bilen går från open loop till closed loop? Dvs att den börjar reglera på lambdasonderna istället för förinställda parametrar.
Det blir nog till att köpa sonder på ebay efter jul och chansa på att det är dessa, har ingen dator så jag kan läsa livedata. Blev förövrigt ingen skillnad när jag kopplade ut LMM.

Dela gärna med er ifall ni är av annan åsikt eller har idéer.

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hej igen,

Kom på att luftbälgen till insuget ser fräsch och bra ut. Har även kollat tomgångsventilen, den är rengjord och rör sig extremt lätt så det är knappast den som felar.

Några idéer?

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hej,

Är inte lika säker längre på vad mitt problem är.
Provade idag att dra ut sladden till insugnings solenoiden till vanos enheten, och motorn gick lugnt och fint utan att tappa varv en enda gång vad jag kunde märka av.
Betyder detta att det är mina vanos ringar som strular?
Finns det någon annan felsökning man kan göra för att vara säker på att det är dessa som felar.
Någon som bytt dessa o-ringar?

Länk
Länk

Någon i stockholmstrakten som har möjlighet att hjälpa till att byta dessa ifall det blir aktuellt?

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ifall någon är intresserad utav lösningen så bytte jag packningarna i vanos enheten, till en på tok för dyr verkstadsräkning. Efter detta är det inte minsta tillstymmelse till problem samt bilen är betydligt piggare på lägre varv samt att den går mycket mer jämt efter detta.

Rekommenderas varmt att byta dessa.
Råkade beställa två uppsättningar packningar ifall någon är sugen på att köpa.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Bra att det löste sig. Ibland blir trådar tyvärr rena monologer.
Jag har samma problem, fast bara när motorn är ljummen (under uppvärmningen). Om det inte är allt för jobbigt så kanske man ska testa att byta dom packningarna.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tummps, all heder till dig att du avslutar tråden trots det minst sagt ljumma stödet.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tack för lite respons!

C.Douglas, jag tror verkligen inte du blir missnöjd om du gör dig besvär att byta dessa packningar, bilen är riktigt rolig att köra nu och det finns en hel del mer tryck i motorn generellt.
Har du inte bytt packningarna/vanos enheten så är det absolut dags att göra det. =)
Jag hittade nu packningarna och vet vilka du menar. Det verkar bestå av några teflonpackningar samt några o-ringar. Men jag läste i en annan tråd att vissa nya packningar och o-ringar bara håller ett tag, sedan slits dom ut. Men det finns ett förstärkt packningskit, men jag vet inte riktigt vart man kan köpa det. Någon som vet vart man införskaffar dessa?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag köpte mina härifrån: Länk de hävdar att dessa ska vara gjorda i ett annat material och därmed hålla längre, sen hur länge de håller har jag inte en aning om. Just nu är de riktigt bra och bilen har nog inte mått såhär bra på riktigt länge.

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Förövrigt vill jag påstå att bilen inte är fullt lika törstig som innan jag bytte packningarna. Har snart kört 32 mil med de nya packningarna och ska tanka bilen för att kolla hur det ser ut vid nästa tankning. =)

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.