AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.985

Velar mellan dubbdäck, friktionsdäck och RFT

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Bor i Malmö och pendlar till Köpenhamn varje dag. Två, tre gånger under vinterhalvåret så är vi även i Värmland och Östergötland.

Egentligen skulle jag vilja ha dubbdäck, men frågan om det är befogat med tanke på hur mycket barmark vi har här nere. Samtidigt som vore det skönt att veta att däcken greppar de gånger de behövs. Det är ju ofta temperaturen pendlar runt nollan.

Sen är frågan om det ska vara RFT eller inte. Har kört RFT på sommardäcken denna sommaren för första gången och kan inte påstå att jag känner någon större skillnad mot att köra med vanliga däck, är det större skillnad på vinterdäck?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har ungefär samma upplägg som du; boendes utanför Malmö och pendlar till Köpenhamn en hel del. Kör nordiska friktionsdäck och har aldrig haft problem med detta - inte ens under den årliga turen till Sälen.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle valt nordiska friktionsdäck utan RFT. I fjällen fungerar friktionsdäck bättre än vid Norrlandskusten där det mer pendlar kring fryspunkten och mer is uppstår. Speciellt om man bara är i fjällen nån vecka per år.

RFT försämrar komforten och höjer priset. Mina punkteringar kommer så sällan och i kombination med mobiltelefon är man aldrig riktigt strandsatt.

Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Friktionsdäck fungerar säkert bra för dig vid de allra flesta tillfällena.
Vill du ha den där sista extra säkerheten tex när du överraskas av ishalka eller när någon bromsar hastigt framför dig är det dubbdäck som gäller. I alla fall så länge som du inte brukar göra "burnout" på vintern eller ofta brukar ligga och köra 150 km/tim och över.

Skall man "håddra" mitt resonemang om överraskande halka så är det dubbdäck som gäller i södra Sverige och om man så vill fungerar friktionsdäck bra norrut.

Per L
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Per L, det är runt nollan och is som det är allra halast och då hjälper bara (hjälpligt) dubb!

När det är kallt och torrt fungerar friktionsdäck väldigt bra, men det har vi sällan några längre perioder i södra delarna av landet.

RFT borde göra att följsamheten i däckens slitbana är sämre, vilket bör göra vintergreppet sämre än hos vanliga däck, har dock inte sett något test på det.

Faktum är ju också att många dubbdäck har bättre våt och torregenskaper då mönstret är lite mer stabilt än de extremt mjuka nordiska friktionsdäcken.

Hur man än vrider och vänder på det har man arslet bak som de brukar säga - däck och framförallt vinterdäck är alltid kompromisser - det går inte att få supergrepp på is och samtidigt slippa dubben och även ha bra våt och torrgrepp!

Då du skriver att du pendlar till Köpenhamn varje dag, förutsätter jag att du måste kunna ta bilen varje dag oavsett vinterväglag - då skulle jag satsa på dubbdäck (icke RFT)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hade också tagit friktionsdäck utan RFT.
ma
31
mawno
528 Touring -99
Pendlar till Malmö varje dag, kör nordiska friktionsdäck (nokian). Blir aldrig dubbdäck igen för min del.
Jag har pendlat de senaste 6 åren till Danmark och skulle faktiskt avråda de nordiska friktionsdäcken. Istället skulle jag rekommendera sk centraleuropeiska vinterdäck då dessa är bäst mot vattenplaning och slaskplaning som kommer utgöra ca 90/100 dagar. I Danmark saltar de dessutom mycket mer än i Sverige så vägarna är nästan alltid snöfria jmf med skåne. Som alternativ skulle jag ta ett bra dubbdäck då de ofta har bättre barmarksegenskaper än nordiska dubbfria. Jag hade också skippat RFT då de har för hårda stommar som ger sämre grepp.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tack. Nu har jag nog mer eller mindre bestämt mig för dubbdäck utan RFT. Då är bara frågan vilka däck.

Har fått pris på Nokian H7, H8 och Hankook W410-nånting. Åsikter om det? Körde på Nokian H7 förra vintern och hade väl inga problem vad gäller grepp eller tappade dubb.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade valt Hakka8 i första hand och Hakka7 i andra hand.

Hankookdäcket hade jag nog inte funderat på alls...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Tänk på att en stor och tung bil som f10 kan bete sig konstigt med vinterdäck, speciellt med friktionsdäck utan rft. Är också motståndare till rft men om bilen slingrar sig som en hal ål utan rft och något mindre med så skulle jag välja med. Man måste ha stabila däck med stabila stommar till tyngre bilar.
Kan till och med bli så att antisladd systemet går in om det svajjar för mycket, även antispinnet kommer att jobba hårt iom att du har rätt så mycket att åka med.

Det finns en anledning till att BMW vill ha rft även på vintern. Ja dom är dyrare men komforten är inte jättedålig med rft idag så för att få en så stabil bil som möjligt så röstar jag på europeiska friktionsdäck med rft. Minns inte vilken modell som fick hyfsade testresultat även på snö och is förra vintern men det går ju att googla fram.
Just den aspekten som Lebeouf nämner gör också de c-europeiska däcken till ett bra val. Jag skulle rekommendera Conti TS850.
Verdi
På vinterdäcken ville jag ha RFT. De är mjukare än sommardäcken så RFT gör nog nästan nytta. Plus att jag hellre får punka på sommaren än vintern, om man nu måste få punka. :)

Om jag bodde i Skåne skulle jag välja centraleuropeiska dubbfria.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Verdi, inne på centraleuropeiska dubbfria som alternativ på F06. December och mars klarar man ju med dubbfritt utom just den dan när det snöat och ingen snöröjning hunnits med, då får frugan ta bussen.
Med centraleuropeiska dubbfria kan man byta tidigare, i oktober och sent i april, den tid då det inte är riktigt optimalt med sommardäck pga temperaturen. I januari och februari är det dock bra att ha dubbade däck standby.
Dubbfria nordiska är inte bra på vått så de är inget bra alternativ.
Fn är mina väntande vinterdäck Hakka 7 245/50-18 och på de fälgarna (styling 250 sternspeiche) hade jag föredragit dubbfria europeiska däck. Denna kombo hade jag på F01 och behöll vid bilbyte. Ska nu leta efter lämpliga 245/45-18 däck.
Jag körde Hankook W419 I-Pike på min 525d.
Körde michelin X-ice North tidigare, och Hankkok hade lika bra fäste och rullade tystare. Inte en dubb lossnade heller under 2000 mil.
Michelinarna kändes dock fastare i hullet än Hankook, som krävde 0,5kg extra däcktryck för att ge en bra raktfram-stabilitet.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller man sig mest i Skåne fungerar centraleuropeiska friktionsdäck utmärkt.

Eftersom vi även drar upp till Sälen mm så tog jag nordiska friktionsdäck på min nuvarande bil. Och de är slingriga... men bra grepp!

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.