AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.538

Rycker lite runt 2000varv och tvekar lite vid gaspådrag (e91 05:a)

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej. Nyss köpt en 325 e91 med 11500 mil på mätaren. Är väldigt nöjd med bilen men är lite nervös över en liten grej. Den tvekar liksom lite eller typ rycker lite vid gaspådrag, speciellt om man börjar accelerera från låga varvtal, känns som lite turbokaraktär över motorn, den kommer som igång ordentligt över 4500 varv, och där känns det som allt är som de ska. Vad kan va problemet? Den har nya stift, servad regelbundet och känns i övrigt som sagt helt okej för sina mil. Den rycker lite när man släpper gasen å rullar också. (i farter mellan 30-70 ungefär)
Dessa symptom avtar när motorn blivit ordentligt varm, men inte helt å hållet.

Tips någon?
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Har en 325 e90 05:a som beter sig likadant.
Den går ryckigt när den är kall och det blir mindre när den är varm men helt avtar inte fenomenet.

Jag gissar att de är för snålt stälda med insprutet men det är bara en egen teori ;-)

Mvh
Ni
966
Nip
320i-04
Kom och tänka på denna artikeln:
Länk

Throttle response kan nollställas då den anpassar sig efter körstil.
Finns länk i artikeln.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Okej, men själva gasresponsen är ju inte själva problemet. Den rycker, tvekar lite vid gaspådrag. Hade förväntat mig att den skulle dra ganska jämnt i hela registret även när det är lite kyligare i luften. Den drog jämnt å fint tyckte jag de första veckorna jag ägde den då det fortfarande var lite värme i luften. Och att den håller på å rycker lite vid motorbromsning känns inte heller som den gjorde så från början. Nån som isåfall skulle kunna förklara vad gasspjället har för påverkan på detta?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Finns ju i praktiken inget gasspjäll på N52-motorerna (2004-2011) utan det är Valvetronic som sköter den biten. Kan tänka mig att det är något med just Valvetronic-systemet som spökar om bilen går ryckigt.

N53 (2007-2011) fick direktinsprutning istället för Valvetronic.

Hittade detta intressanta videoklippet:

i denna tråden: Länk
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Menade detta klippet:

På min 318 med N42 hade jag ryck vid 3000 varv/min och tvekande ibland vid gaspådrag. Det försvann När jag bytte o-ringar till vanosventilerna, ventilkåpspackning och o-ringar till vakuumpumpen. Att rycket var så tydligt vid just 3000 varv/min pekar på att det hade med omställningen av kammarna att göra.

N52 har samma typ av vanos-ventiler. Bytet är ganska enkelt, nr 2 här: Länk

Var det inte den här modellen som hade problem med tändspolarna som de brukar byta på goodwill?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.