AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.516

hur har ni uppdaterat era z3:or?

som rubriken lyder undrar jag hur ni uppdaterat era z3:or gällande utseende men även väghållning med mera.. lägg gärna upp bilder på vad ni gjort
Har du köpt Z3, Jerry?
är inne på att köpa en, den är ju så vacker och priset är lågt
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Köpte en Mroadster för typ två år sedan. Det viktiga jag gjort är svetsat förstärkning i bakvagnen. Bytt alla bussningar och har nu sänkt med H&R och Bilstein.I övrigt har jag mest arbetat med att återställa saker underhållit. Bytte vanospackningar förra året och kylsystemet i år mm. I vinter ska jag lacka om lite paneler och annat.

Har lite bilder här: Länk

Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
Är lite sugen på att byta vanos packningarna.inte för att jag vet att dom är slut men en tätning är ju inte för evigt.det är väl mest att jag är säker på att det blir full gaspådrag när jag vill ha det.min fråga är.är det svårt att göra det skälv med normal verktyg standard eller behöver man special verktyg till detta.

mvh Mannen 53

Rota inte i något som fungerar. Läcker det inte olja, så var nöjd. Det ända man eventuellt skall göra i förebyggande syfte på dessa 6 cylindriga motorer är byte av vattenpump. De flesta av dessa hade ett pumphjul i plast kring 1998, som förr eller senare kommer att slira på axeln. Överhettning av motor som följd är inte trevligt. Byt till ny pump med metallhjul samt termostat när du ändå är där. Vattenpumpen varar definitivt inte för evigt.
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
okej kanske lite överkurs av mig.

Om man inte ser direkt till utseende kosmetika, har även jag monterat ett fjäderbensstag i likhet med Kornknarr. Z3 är lite vek i framdelen, så det hjälper. I övrigt tycker jag att du skall titta efter M-chassi.
I samband med köp, titta även i trunken efter mer eller mindre skador angående punktsvetsar som du kan se i Kornknarr's länk. Kornknarr har den motorstarka versionen där detta är mycket vanligt, men det förekommer även på svagare motorer, men då har endast några enstaka svetsar släppt. Det är lätt att kontrollera, riv upp mattans framkant, som är fäst med kardborrband.
Många Z3 är direktimporterade. Därför har jag även monterat en anpassad halvljusautomatik.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ägt min M Roadster i 10 år och på den tiden har det hänt en del ;-)

Kosmetiskt: One-block Angel Eyes strålkastare, Fälgar lackade i Gun Grey Metallic

Väghållning: H&R fjädrar, Koni Sport dämpare, främre fjäderbensstag, Rogue Racing fjäderbensfästen bak, K-Mac koniska camberjusteringar bak

Underhåll: Bakvagn förstärkt enligt Randy Forbes metoden, bytt Vanos, kombiinstrument, Viscokoppling, koppling, däck och löpande service

Hälsningar,

Christian
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har haft min i 15 år och har inte gjort ett skit ;)

/Masten
spännande läsning.. såg att z8:an har kromade speglar.. är det något som finns till z3:an med för mer elegant look?
lyfter tråden igen.. är det någon som vet var man kan hitta kromade backspeglar eller om det är svårt att göra det själv? var hittar man m-gälar till en vanlig z3:a?
Jag köpte M-gälar från Schmiedmans. Tänk dock på att dessa måste lackeras. Om bilen ej har metallic, fixas detta med spraylack + klarlack.

Ett råd till de som spraylackar som jag hittade och följde: lägg på 4-5 lager färg, 5 minuter mellan varje lager. Vänta 15 minuter, lägg därefter 4 lager klarlack, 5 minuter mellan varje lager. Resultatet blir bra, förvånansvärt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.