AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.940

Punktering på BMW X5, byta endast ett däck

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Tjenare!

Jag har en BMW X5 och under slutet av förra vintern körde vi punktering på ett av vinterdäcken. Det är inget som går att laga då det blivit ett ganska stort hål eller spricka på 2cm rakt in i däcket. Det är ett par Continentaldäck och enligt mekanikern som kom ut och hjälpte oss när vi körde punktering så var där iallafall 2 säsonger kvar på däcket. Har mätt mönstret och får det till ca 5mm. Jag åkte häromdagen till en lokal däckhandlare som sa att i med det var en fyrhjulsdriven bil så var jag tvungen att köpa 4 nya däck då man inte kan ha däck som är olika mycket slitna, då skulle växellådan gå sönder sa han.

Jag undrar mest hur det ligger till här, måste jag köpa fyra nya däck eller går det bra att bara hitta ett begagnat däck med samma dimension? Hur mycket får det isåfall skilja på mönsterdjupet?

Vill ju verkligen inte riskera att växellådan går sönder så jag får helt enkelt köpa nya däck om det är tvunget men sen vet jag inte om han talade sanning eller bara ville sälja däck. Jag skulle helst velat köra på dessa däck iallafall denna vintern med då jag har haft lite otur och fått byta dämpare (6000:-), fixat ett luftläckage (2000:-) samt den stora servicen (5500:-). Så det har blivit en del och det skulle därför vara skönt att klara sig genom att bara köpa ett begagnat däck.

Tilläggas skall att jag körde med reservhjulet ett par dagar som är helt nytt och dessutom 19" istället för de 18" som resten av vinterhjulen.

Hoppas någon kan bringa lite klarhet i detta åt mig!

Tack på förhand.
Säljtrick... Köp ett begagnat och ersätt det trasiga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Påståendet stämmer på VISSA fyrhjulsdrivna bilar - där kan för stor skillnad i rullomkrets knäcka fördelningslådan i första hand.

MEN kolla i instruktionsboken - för det står garanterat där om så är fallet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men att köpa fyra nya däck när de befintliga funkar två säsonger till är idioti. Köp ett begagnat däck och spara pengarna till dess att samtliga däck behöver bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.