AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.310

e91 Automatlåda trasig efter 10 000 mil

St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Nu börjar man undra vad som hänt med detta "premium" märke?
Automatlådan på min morbrors e91 320 d 08 slutade helt plötsligt att växla från 2ans växel.
Den vägrade helt att ta 3an osv.
Han fick helt enkelt varva sig till BMW verkstan och de kunde lösa problemet temporärt men den menade att man blir tvungen att byta hela lådan! Ett kalas på ca 30 - 40 000 :-.
Bilen har precis passerat 10 000 mil så försäkringen täcker inte detta.
Han vände sig till BMW direkt men de hänvisade till handlaren som i sin tur ska hålla kontakten med BMW.
Mun undran är helt enkelt om det är någon annan som varit med om eller hört talas om detta?
Ska man bli orolig? Vad jag förstått så ska BMWs lådor vara i princip felfria.

Tacksam för svar.
Tråkigt att sånt här händer. Förutsatt att bilen är otrimmad så får man tänka på att ingen är felfri, och med tanke på hur många såna här lådor som växellådsfabriken spottar ut så är det inte konstigt att en och annan drabbas av något fel.

Kan vara allt från något dåligt lager, lagerbana, en härdning som inte tagit tillräckligt bra på en kugg i maskineriet, kass gjutning i något gods osv osv.

Tråkigt som sagt, men sånt här kommer alltid att hända oavsett märke, pris och volym.

Återkom gärna när du vet vad som specifikt pajjade!
Om de nu inte är så många som drabbas borde Bmw ta sitt ansvar och ta det på goodwill.
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Precis vad jag tänker.
Goodwill borde inte vara omöjligt här tycker jag.
Ni
967
Nip
320i-04
Bil utan drag borde ju få goodwill tycker man.

Dra tunga släp och husvagnar kan slita ned vad som helst på nolltid.

EDIT: Kudos till AP som nu har redigera av inlägg!!!
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trist att höra, men inte helt glasklart hur jag tycker BMW bör agera. Utan tvekan ska en växellåda hålla längre, men det finns alltid produkter som inte håller den förväntade livslängden men ändå längre än garanti/goodwill sträcker sig.

Har din morbror ägt bilen sedan ny?

Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Andra ägaren.
Tror inte den gått över 1000 mil då han köpte den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tråkigt med ett så dyrt fel, beklagar.

Har inte hört något om rasade automatlådor tidigare
Som nämns innan, har den dragkrok och har tunga släp eller dito husvagn dragits mycket? Gissar att bilens motorstyrning är original.

Aldrig fel att byta olja och filter i automatlådor var 10000e mil, framförallt för livslängd och även smidighet i växlingar. Zf som tillverkar lådorna rekommenderar detta.

Du kan ju söka på automatlåderenovering på Google för koll.

Mvh Asken
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Ok tack för tipset.
Husvagn har då aldrig varit på kroken vad jag vet men nog har det dragits med släpvagn några gånger.
Återkommer senare när jag vet mer.
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Nu har han fått beskedet att en ny automat går på drygt 50 000 spänn!
Tydligen lyckades verkstan Nollställa den på något vis så den blev körbar igen men de sa att det endast handlade om konstgjord andning.
Han har konulterat en expert på dessa zf lådor och han menar att ett olj och filter byte vid ca 6-8 000 mil är att rekommendera på dessa lådor beroende på körsätt.
Intressant att höra tycker jag. Man kanske ska boka in ett byte om man har kvar bilen vid dessa mil.
Med tanke på vårt speciella och minst sagt krävande klimat är det kanske inte så dumt att göra. man vill ju inte råka ut för samma sak!
Ni
967
Nip
320i-04
Kolla skrot efter sådan låda kanske.

Utbytes - finns det?
Verkar konstigt om det verkligen inte skulle kunna repareras.
Jag är lite allergisk emot sådana här spontana besked "motorn måste bytas" växellådan måste byta"

Hur har de konstaterat felet, har de haft ned lådan och öppnad den?
Har den ens tömt den på olja och sett hur den ser ut?

Hur vet man att det är styrningen till den som felar och inte lådan, det finns ju andra firmor som reparerar styrdon till växellådor.

Varför jag tycker det är underligt är att det säger "Nollställa den på något vis så den blev körbar igen"
Den kan ju inte reparera sig själv helt plötsligt bara genom en reset hux flux.
De har nog bara märkt att detta gör en skillnad men har inte en aning om vad som är fel.

Jag hade tackat nej till byte av låda och konsulterat en annan verkstad först, och hade jag valt att göra bytet så för 50 k så skulle jag definitivt velat ha gamla lådan + styrningen i retur.
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Nu vet jag inte om vi har samma växellåda. Men när jag skulle serva min 325d 09 automat som gått 9500 mil sa de att olje och filter byte inte behövdes. Och att de måste plocka ned växellådan för att utföra jobbet.

Om jag minns rätt så ville de ha 8000 för arbetet på Bavaria i Solna. Men tipsade om en verkstad i Huddinge som de själva använde sig av för automatlåde service och reparationer. Det skulle bli billigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.