|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag vred aldrig på spjällhuset. (hur gör man det?) Jag vågade inte röra "flappen". Jag anslöt rökslangen rakt in i springan som ändå finns mellan flappen och throttelhusets vägg. Puffade på rejält, fanns bara en väg röken kunde ta och det var in i motorn. Vad vet du om det här med körcykler och att lampan ev släcks av det? Jag körde till jobbet idag, enligt all gällande teori ska han ju dra MER bränsle om han har luftläcka, då han borde feta på blandningen... Enligt färddatorn ---> Länk Det är inte så hög konsumtion?! /a. |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hejsan, Kan någon vara snäll o titta på mitt lilla klipp och bekräfta att detta är ett normalt beteende när jag lyfter oljepåfyllningslocket? Video: Jag antar, och förstår att om saker (vevhusvent t.ex.) är okej så ska tomgång drastiskt förändras på detta sätt då motorn ju plötsligt får tjuvluft från locket. Att tomgång sen stabiliserar sig (med locket fortfarande av) beror på motorstyrningen som ställer in sig för den nya mängden (tjuv)luft. Har jag uppfattat korrekt, att detta är som det ska? Är det f.ö möjligt för en bil att ta tjuvluft ur oljesticksrör om stickan är dålig? Hälsn, Anders |
|
Jag märkte inget på tomgången när min plugg var dålig efter bytet så hackar och hostar när jag tar av locket, vilket tydligen är normalt eftersom det är tätt och den suger in luft där. Men svårt att säga jag lyfte av locket helt men inte du. |
|
Okej, i videon lyfter jag inte _helt_ av, men jag lossar och lättar på locket tillräckligt för att gången ska bli dålig och framförallt ändra ton. I samband med att jag först lättar så får tomgången en "kvävande", ja hostande, känsla som snabbt justeras upp igen - men så länge locket är glipat så har han också ett lite dovare "do-do-do-do-do-do-do"-läckande ljud, som tystnar när jag drar fast det igen. Torde ju indikera att han är ok ur det avseendet? Plockar man av helt så skvätter han ju lite olja. Det kan man se som små fläckar på ventilkåpsplasten i videon från gången innan, som jag dock inte filmade. /a |
Update: Igår när jag startade och skulle köra hem från jobbet så lös inte längre den gula motorlampan. (??!) När jag jobbar på att lösa ett fel (där jag känner felkoden) släcker jag aldrig motorlampan med mitt Scanningsverktyg förrän jag tror mig ha avhjälpt problemet. Eftersom jag röktestat bilen och sedan återmonterat allt utan att egentligen hitta en läcka så släckte jag inte heller lampan (jag reparerade ju ingenting) Det jag däremot kan konstatera är att bilen körts (varmkörts, landsväg) tre resor totalt sedan jag återmonterat insugsbälg/slangar etc. Är det månne så att ECU'n tyckt att dessa tre "körcyklar" var felfria, och därmed släcker lampan själv? Aja, jag är petnoga med allt och tycker ändå att tomgången kunde vara aaaaaaaaningen bättre kanske, men helt klart är varvräknarnålen på tomgång nu (ytterligare tre resor till) stabilare än någonsin. Kanske var jag millimeternoga med återmontering av insugsbälg/slangklämmor etc denna gång? Med självläkt motorlampa får jag väl stänga tråden nu då och agera försiktigt positiv inför kommande körning. Tack sålänge /a |
| Jo så kan det mycket väl vara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.