|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Nu söker jag ytterligare idéer och tips. Bilen har nu gått bra i flera veckor sedan flera åtgärder sen sist, men i eftermiddags i lite köer på väg hem dök lampan upp igen. Samma kod igen för tredje gången denna sommar/höst. 272C/E1-LR adaptation add. per time. Luftbälgen till insuget - ny Vaccumslang vid insuget - ny Resonansbox luftfilter - ny Vevhusventslang över insugsrör - ny Stift - nya Batteri - fräscht, funkar precis som det ska. Bilen har gått 13k och går fint och kör till jobbet på 0.57-0.61 liter milen. Tomgång nyanser till att "dippa" lite ibland. Vad sjutton går jag vidare med nu? /Anders. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
272C additiv kontroll Bank 1 anpassning gräns nås. Ett kontrollvärde som går utanför gränsen ibland inte helt lätt att peka på nått när du redan kikat på de grundförutsättningar som krävs. Annars är ju luftläckor den mest bidragande orsaken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skulle kunna vara lambdasonden som spökar - den är ju rätt lätt att lossa och kontrollmäta - finns bra instruktioner på t ex. Youtube hur du gör med en multimeter och en gaslåga. Har du/har haft sportluftfilter? I så fall kan man även börja misstänka LMM. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för snabba svar. Aldrig haft sportluftfilter, allt är original på maskin. (Förre ägaren äldre herre som servade på BMW) Har hylsa i verktygsskåpet för att lossa lambda och jag har gasflaska/brännare, men en fråga: är det inte två lambdasonder på bilen? Vilken ska man börja med? /Anders |
|
Sitter väl en i/efter grenröret innan katalysatorn - det är den som reglerar motorstyrningen. Den som sitter efter katalysatorn är bara en diagnossond som kontrollerar att avgasreningen fungerar som den skall. Jag skulle börja med främre sonden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack. Då gör jag så imorrn om tid medges. Ikväll när jag skulle dubbelkolla batteriet så kom jag på att när man har AC och "snöflingan" avstängd så är tomgången faktiskt riktigt illa! (Den är banne mig lugnare med AC i läge på) Jag filmade detta, hoppas länken funkar ---> |
Nu har jag identifierat lambdasond(er) på min 316i. Jag har två, och den främre sitter under bilen, lite framför katten. RealOEM --> Länk Det verkar således vara nr 12 på bilden, 11787512975 Foto på't --> Länk och Länk Den är fempolig - grå, vit, svart, gul och röd kabel. Vad tror expertisen, är det därmed en titaniumsond som jag inte med lätthet kan testa själv med en vanlig multimeter och en gasol-låga? Man har ju inte lust att bara ösa in pengar men annars ser jag att den finns att köpa --> Länk och då är priset ändå "okej", och det är faktiskt en Bosch. Är det bara att byta eller? Lite rådvill. :-/ |
Ursäkta att jag bumpar.. men jag behöver bilen och funderar på att bara beställa en ny från reservdelar24 eller vet någon hur jag testar den fempoliga lambdan? Måste jag ha oscilloskop? Farsan har, men jag är osäker på hur man hanterar det... /a |
Möjligen för jag en monolog här.... men jag måste dela en erfarenhet. När jag satt o skulle kolla om live-data funkar med PA Soft BMW scanner (det gör det inte) så noterade jag att tomgången med kall motor är helt okej i början. Efter nån dryg minut eller så, börjar han gå med för lågt varv. Skakigt - ingen misständning dock, men liksom ryster och nålen darrar upp/ned. Slår jag sen på klimatanläggning och snöflingan, då går varvet upp lite grann och går bevisat stadigare. Är inte det märkligt? Även om han går bra under färd så kommer ju felkoden efter nån vecka ändå, alltid efter lite kökörning/tomgångs-sessioner. Teorier? |
|
Det kan likväl vara lambdasonden som spökar, de flesta motorstyrningarna jobbar utan lambsondsdavärdet innan motorn nått en viss temperatur... Det skulle vara intressant om du kunde få fram livedata över hur sonderna jobbar. Att den går upp lite i varv med ac-knappen aktiverad är helt naturligt, så gör de flesta BMW-motorerna för att kompensera kraften som går åt att driva kompressorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för svar Johan, Sedan sist har jag hunnit installera INPA nu. Den ska kunna ge mig live-data, vilket inte PA Soft BMW Scanner verkar kunna göra. I INPA kan man se felkoden men lite mer utförligt kanske, än med PA? Vad kan man tro? ---> Länk På grund av tidsbrist i morse kunde jag bara verifiera kontakt med bilen, jag hann inte starta, så följande bild är INTE live-data, det vill jag påpeka, men jag testar med att fråga, är detta över lambdan möjligen gamla lagrade värden? Jag måste lära mig förstå/tolka vad det betyder, se bild ---> Länk Så fort jag kan ska jag testa denna meny med motorn igång. /Anders |
Hej, nu söker jag hjälp att tolka de värden jag får från INPA när motorn går på tomgång. Förutom att jag får en dialogruta som varnar för nåt skriptfel (jag tror skriptet förväntar sig nåt värde den inte får) så ser det ut följande när man klickar bort felrutan. ----> Länk Det jag reagerar på här, är det som beskrivs som "Lambdasensor Add Bank 1". Jag vet inte hur jag ska tolka värdet 4.97 och den svarta stapeln som fyller utrymmet helt. Tips? Är det ett fel? (Det jag sett är att lambda före katt är en fempolig historia, varav en kabel är röd, kanske därför ett annat mätomfång än en "vanlig" med 4 poler i andra färger) Något annat som fångar mitt intresse är två saker i det här ---> Länk 1. "rough 4.zyl" håller hela tiden ett positivt värde. 6.6 i det här fallet - övriga tre cylindrar har negativt värde. Vad betyder mätningen, och ska en cylinder visa positivt på detta sätt jmf övriga tre? Även på en annan menysida ser vi detta ---> Länk Med kall o nystartad motor är 4'ans värde också negativt, men ju varmare kylvattentempen blir desto mer går han över i positivt värde. 2. Titta på Crankshaft Adaption inlet bank 1. Värdet maxar ut och får till och med ett utropstecken före - !121.10. Den undre, outlet bank 1 rör lite på sig runt 59.8-59.9 medan inlet bank 1 står still på i !121.10. Hur tolkar man det? Tacksam för alla tips! /Anders |
|
Byt inte lamdasond i onödan det går att se hur de jobbar och det du har är troligtvis en blandningskod, sonderna måste fungera för att kunna sätta denna kod. Du borde ha något som heter monitor probe. typ. Denna vide visar dock bara sonderna innan katt . volten ska ändra sig, då fungerar lamdorna. |
|
|
Jag fattar inte vad som står men något verkar diskuteras ang del # 19 i den här skissen. Länk |
|
Delorian, slangen de snackar om i den tråden är 11157503524. Den har jag bytt, den är ny på min bil. BMW original. Den har gått bra med den slangen och nya stift och ny insygsbälg etc i kanske 1-2 veckor innan motorlampan (och samma felkod) kom igen. Det som är sjukt störande när jag ska kolla lambda live med INPA är att programmet kastar upp nåt scriptfel som jag klickar bort hela tiden, men den verkar på grund av detta bara visa statiska värden. Kolla videon: Jag får detta fel även med motorn avstängd så det måste vara nåt i INPA... /a |
| Jag hade försökt göra ett röktest för att hitta en läcka. | |
Jag kan inte stå ute o röka för då ser jag inget. Jag kan inte röka cigarr etc i garaget för då luktar det garanterat illa, och jag kommer på pest - så frågan är, hur avancerat behöver det vara, funkar denna: Länk |
| Häftigt den där man mycket väl funka på med en grövre slang på pipen. | |
Är det inte nåt liknande som denne kille har: |
Hej igen. Gnetar på här i min ensamhet. Nu har jag röktestat bilen. Två olika tester för att vara säker. Dels kopplat till insugsbälgen, men också rakt på (eftersom jag kom på att throtteln är nästan stängd med bilen avstängd) i den lilla glipa som throtteln håller öppen i throttelhuset. Motorn är ju för sjutton helt tät. For som en iller över maskinen för att se om det pös nånstans, men icke. Vad är nästa steg nu då? Är det lambda? Efter att ha satt ihop allt igen blev det en länge provtur iaf för att få motorn i driftstemp och driva ur ev kondens från röktestet. Misständer eller fular sig inte någonstans, går som en klocka 0 - 170. Stod still på busshållplats två ggr i flera minuter och tomgången var helt stabil?! Begriper ingenting. Fråga: släcks motorlampan av sig själv "efter tre körcykler" hörde jag någon säga? Hur lång är en "körcykel"? |
| Det är rätt du måste öpppna trotel, vrid på spällhuset och lås med en mejsel om du kan så det är konstant öppet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.