|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag tänkte koda bilen lite med hjälp av appen BMWhat. Det finns redan en tråd för själva appen, men jag har en fundering angående strömförsörjning. Vad jag förstått så bör man ha en batteriladdare inkopplad när man håller på med detta. Vilken ska man välja? Vi har ju BMWs som kostar nästan 1100, sen finns det en del ctec (ska tydligen vara bra baserat på google). Har någon en rekommendation? Hur viktigt är just valet av batteriladdare vid kodning? Vad jag förstått så går det åt en hel del ström när man håller på med det. Jag ska inte sitta och koda i flera timmar, utan det kommer egentligen vara kortare stunder. Jag är villig att betala uppemot 1100kr, men går gärna med på något billigare så länge kvalitén är relativt hög :) Som ni kanske förstår så är jag inte så insatt i detta ämne och har lite svårt att greppa alla förkortningar. | |
| CTEK MXS 5 räcker gott och väl (alt. MXS 3.6 men det skiljer ju inte så mkt i pris). | |
|
Köp en C-TEK laddare som klarar din batterikapacitet. 3.8 klarar upp till 90Ah 5.0 klarar upp till 105Ah Tror du har 90Ah, och därtill fungerar denna: Länk |
|
|
Det fanns flera olika MXS 5 på denna sidan Länk En hette check och en annan hette polar. Denna jag länkar till har inget specialnamn så den borde vara den du menar Kane? |
|
| Köp den! | |
|
Det som är relevant när du köper laddare/ ersättare är hur mycket laddströmmen ligger på och inte kapacitet. Ska du gör avancerad kodning behöver du ha som verkstäder använder ex laddstöm/ ersättare upp på 90Ah. Dom laddarna hittar du inte under 10 papp. har använt en sådan själv från Borsch. Och den ska ge konstant ström för om dit batteri skulle dö eller det blir något fel så tar du ändå inte kraften från bilen utan från uttaget och batteriet blir istället som en backup. Det är det enda sättet du kan göra på som är helt SÄKERT. Men ska du använda program som bmwhat så behöcäver man knappt ha en extra stömkäll så länge man har ett frisk batteri då det tar endast 5-10 sekunder att koda om saker. Bilen kommer oxå varna dig ifall spänningen Skulle börjar blir för låg. Ursäkta om det är lite felstavat här och var Det är skrivet på en Iphone |
|
|
Tack Kane! @Popo, ja det idealiska vore ju att ha en sån men jag hade skitit i det lilla jag tänkt göra om jag skulle behöva ha en sådan dyr apparat. Ja men jag tänker ändå att även om laddaren skulle sluta funka så kommer väl batteriet kunna kompensera för den lilla försörjning som behövs den korta halvminuten? Speciellt om jag laddar batteriet innan jag börjar koda. Hur funkar det med försäkring? Bilförsäkringen täcker ju elektroniken, men kan de se vad som orsakade skadan om det eventuellt (Gud förbjude) skulle gå fel. Jag är inte helt säker på om jag ska ge mig in i kodning än just pga rädslan att något går snett. |
|
|
Jag har kodat/ändrat inställningar med BMWs egna mjukvara och var tvungen att ha en sådan kraftig stömkälla. Har även varit med om att bränna en modul. Går inte få fram något vettigt info från dom om det skulle ske! Tror inte du behöver vara det minsta orolig när det gäller kodningen med bmwhat. Har inte läst eller hört att någon fått problem och har själv använt det på 4 olika bilar med kabel och med bluethoot helt utan någon extra stön inkopplad. Har funkat kanon alla gånger. Brukar även ha bluethooten inkopplad på bild. Under körning så man kan läsa live data. Ganska häftigt att se vilka temperaturer bilen kommer upp i under en reningsfas av dpf:en Som sagt kör en en sträcka med bild. Så det inte har stått still för länge och så du inte vet med dig att du har problem med batteriet så är det bara att köra på. Skipp laddare helt och prova o koda något enkel som belysningen eller liknade och sen kan du göra mer efterhand Bmwhat har inte skrivit något mer själv heller o. Att man skulle behöva ha laddare eller liknade |
|
|
Okej. Så det är safe att göra utan att någon märker varför bilen dog (om det mot all förmodan skulle ske)? :) Ja jag får göra som så. Ska testa appen imorgon faktiskt och så :) Jag har inte heller hittat något om att saker gått åt helvete åt någon. Jag tänkte faktiskt inte på det med laddare förrän jag såg en recension på youtube där killen använde laddare. Han sa något om att det inte vore bra om bilen dog under kodning. Så då blev jag lite skraj, min bil har faktiskt aldrig dött men med tanke på min tur i livet så gillar jag att försäkra mig ett par extra gånger :). Jag har någon mer fundering: Om bilen är igång och sen "dör", får motorstopp helt enkelt, bryts allt eller håller batteriet igång ändå? I vilket läge kodar man om man har laddare? I tändningsläget eller? På min bil är det start/stop och om jag trycker på knappen utan att trycka ner kopplingen så tänds alla lampor och ac osv, men motorn är av. Är det detta läge man ska vara i? Sen ett extra tack till dig Popo som är utförlig och pedagogisk i dina svar :) |
|
| Tändläge 2 för kodning om alla moduler skall vara vaken. Säger som de andra sagt, flashning och programmering krävs minst 30A PSU (E60). | |
| @F-tar, 30A PSU? Vad betyder det? | |
| Kolla här är riktiga grejer! Då förstår du :) Länk | |
thekinglives |
Jag kör med denna, den funkar bra som starthjälp också. Länk |
|
30A är styrkan ut Och PSU är rätt ord för vad jag försökte förklar tidigare "Power Supply Unit" |
|
|
@F-tar, den där ser ut och vara en redig maskin om jag får använda min småländska :) @thekinglives, ja för det priset borde den ju kunna göra en hel del annat också kan jag tycka :) |
|
thekinglives |
Beemer4life: Den har en jättekonding som man kan få sig en liten "ljusbåge" av...Det är det hela:) |
|
köp en sådan här. Länk Ladda upp batteriet innan, när det är gjort så lämnar du laddaren på när du kodar så kommer det inte vara några bekymmer. Om man ändå är igång och köpa en laddare som man vill ha ett tag och även klarar det mesta så hade jag köpt denna. Länk |
|
|
Ett normalt 230V vägguttag i ett hemmagarage levererar nog inte 30A - mina är säkrade med 10A säkringar i "proppskåpet" men kanske 16 eller 20 är vanligare för garage. Tänk på hur du ska mata en "jätteladdare" om du köper en sådan. 10A är i underkant för mitt vägguttag ute för motor- och kupevärmare som drar dryga 2kW. Matar man en 30A laddare/starthjälp med 230V? Fristkt kopplat - hälften brunnet! :-) /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu skall nog begreppen hållas isär något, de omtalade 30 amperen är på sekundärsidan. Ohms lag torde vara tillämplig. Jonas |
|
thekinglives |
325 cabrio: Roligaste inlägget denna veckan.....kunde nästan se hur du såg en laddare stor som ett mindre ställverk framför dig....kopplad till ditt vägguttag;) |
| Sen är det Växelström i väggen i garaget.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.