AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.790

Felkoder Kväveoxidsensor 525i E61 -08

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Har fått 4st felkoder på kväveoxidsensorn.

Uppkom vid fullgaspådrag ut på motorvägen på 4:an växel.
Bilen rycker till kraftigt EN gång samtidigt som orange motorlampa tänds.
I displayen står "Reduced power"

Vid kontroll med Autocom visas koder enl. nedan, och ligger kvar efter radering.
Motorlampan är släckt efter raderingen och felmeddelandet i displayen borta och tänds ej när man kör lugnt.

Eftersom detta var en provkörning innan köp, höll jag varvtalet stadigt på 1000rpm, men varvtalet pendlade 100rpm +/-, inga andra tecken på fel. Därefter gjordes provkörningen när motorlampan tändes.
Vid hemkomsten (30mil, gått som en klocka, dock lugnt) är varvtalet stabilt om jag håller det på 1000rpm med gasen.

Före provkörningen varnade displayen för lågt laddat batteri, men inte efter provkörningen.

Undrar vad göra? Detta är min första BMW, misstänker NOX sensorn, och ev, om det finns en vanlig lambdasond som också är sjuk. Men har jag tur kanske det var låg spänning som gjorde detta.....

Med vänlig hälsning,
Pelle

2B05 Kväveoxidsensor, värme
intermittent

2B07 Kväveoxidsensor, elektrisk
Intermittent

2B06 Kväveoxidsensor, Lambda linjär
Intermittent

2AFB Kväveoxidsensor, Lambda binär
Intermittent
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
hej igen!
Fyller på med lite mer info.
Har nu laddat batteriet och provkört, fick tänd motorlampa igen på exakt samma sätt som tidigare och "reduced power" i displayen. Skillnaden är att nu står det även "Fuel pump fail" Antagligen högtryckspumpen, eftersom bilen går som det ska annars.
Om felkoderna på kväveoxiosensorn är kvar vet jag inte, för jag har inte fått tag i en fungerande mjukvara till mitt K+DKAN interface.
Låter detta vettigt? Är det nån som vet var v2.1.0 finns att få tag i vore jag glad :)
Mvh
Pelle
he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Byt Nox-sensor.
Går bilen på startmotorn längre när bilen har stått stilla över natten innan den startar?
Gör den det så tyder det på att högtryckspumpen tappar trycket och behöver bytas.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
lite frågande om noxsensorn är kass eller om det berodde på låg batterispänning, men det visar sig bara jag får nollat felkoderna. Läste att den är mycket spänningskänslig. Tycker bilen drar lite mer soppa än den borde, så det är säkert så.

Och ja den drar lite längre när den stått ett par dar och är orolig precis när den går igång.
Tack för svaret :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.