|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem med min e90 Lci. Ända sedan första gången jag använde BMWhat förra vintern eller nåt så har jag haft en återkommande felkod, 48b4 brake sensor. Eftersom jag inte märkt av några symtom så har jag inte brytt mig om det. Men så idag: åkte till Västerås, en resa på ca 7 mil, stannade kanske 10 min på Biltema, åkte bort till IKEA, en resa på ca 2-3 minuter inkl. parkering osv. När jag nån timme senare kommer ner till bilen så tar jag bort säkringen till baslådan och kopplar bort den för att lasta in massa prylar. Luckan till bagageutrymmet gick inte att stänga pga utskjutande last. Går upp och kommer tillbaka efter kanske en halvtimme. När jag startar och börja backa tänds varningen för Auto start/stop, en funktion som för övrigt nästan aldrig aktiverats under mina drygt 3000 mil, antagligen pga min körstil. BMWhat visar följande (rensat bort en jäkla massa "skit" från loggfilen): Fault Report - BMWhat - Version: 14.03 FV Base: E90 Faults: 4 ECUs: 1 Model: Automatic engine recognition (556) Battery: 14.5V Normal communication Normal connection Normal Comm-Speed Date: 2014-10-05 16:05:23 BMWhat Version: 19 Device: >LGE< >g3_global_com< >LG-D855< Motor Control: Engine / Motor Fehler: Brake sensor Code: 48B4 Fehler: message fault / data failure / Message failure Code: 4BF3 Fehler: unknown failure Code: 4B2D Fehler: Brake vacuum sensor / brake booster sensor Code: 4AFA 4AFA återkom hela tiden under hemresan, raderade den kanske 3-5 gånger men den återkom direkt. Efter googlade tycks den sensorn INTE vara billig 😡, US$130 var vad jag hittade. Är det någon som haft likande problem? Fel på sensorn eller något som påverkar den? Googla 4AFA gav inte ett skit... Hittade lite om att andra haft dåligt batteri samt att det diskuterats om neutralläget på växellådan osv när lampan tänts. Bilen är ändå 5 år och antagligen med originalbatteri så batteriproblem verkar inte långsökt. Men eftersom jag inte upplevt ett enda annat symtom av dåligt batteri samt eftersom jag får felkoder på just sensorn så känns det som att det lär va den som spökar. Bara det att den lilla j*vla rackarn är så dyr, för liten är den... Mvh, Björn Lidén | |
|
Enligt ovan så har jag haft två återkommande felkoder, 4AFA och 48B4. I fredags var jag i vår huvudstad och passade på att hämta upp en begagnad sensor som jag tidigare sett fanns på en skrot i Huddinge. Bytte sensorn, som sitter på bromsservon, när jag kom hem och sedan dess har bilen stängt av sig i tid och otid ^^ Fortfarande inga felkoder men har inte kört mer än max 30 mil sen byte. Postar detta inlägg mest för att göra felkoderna sökbara eftersom jag tidigare inte hittat något relevant. (Batteriet är fortfarande inte bytt men allt fungerar som sig bör) Mvh, Björn Lidén |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.