AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.886

Lokalisera oljeläckage m54

Rette
Jag har problem med en m54b25 från 2003 som tar mycket olja, typ 1 liter/100 mil.
Lade mig under bilen igår för att kolla lite. Jag misstänker trågpackningen då det typ är torrt och fint ovanför trågpackningen.

Jag har läst mycket ang. igensatt vevhusventilation m.m. men kan man utan att plocka lös vevhusventilationen felsöka och eliminera att det är på grund av den som motorn trycker ur sig olja?

Plockar jag lös oljestickan/påfyllnings locket så är där inget tryck av något slag. Motorn har en tendens att ryka vit rök, dock bedömer jag detta som kondens. Tar inget vatten, ingen olja i vattnet/tvärt om.

Jag ska väl blåsa av en motortvätt och sedan fara ut och köra för att se om jag kan lokalisera ett läckage men jag vill ju helst hitta orsaken. hade bilen igång och var under ett tag men såg inget som direkt sprutade olja.

Är det svårt att byta trågpackningen på dessa motorer? Vad behöver man plocka lös?

Någon som kanske har några tips eller erfarenheter på vad som kan tänkas trycka ur sig så mycket olja?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det troligaste är absolut att motorn bränner så pass mycket olja via kolvringar och ventiltätningar. Varför tror du att den läcker olja om du inte kan se något oljekladd.
Rette
Ber om ursäkt för luddig text.

Det är alltså torrt och fint ovanför oljetråget men under tråget och runt om är det riktigt oljigt. Dvs. det läcker nog där.

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det var en annan sak, men trots det, så läcker det så mycket som en liter i månaden så borde det nog bli oljigt under bilen där du brukar parkera. Men en riktig motortvätt som du själv föreslår är nog en bra ide, det borde underlätta att se varifrån det läcker. Att byta vevhusventilation är inte så svårt vet jag eftersom jag har gjort det själv en gång på en liknande motor, att byta trågpackning bör väl heller inte vara svårt men det vet jag inte säkert eftersom jag inte gjort det själv på en sån motor. Har du känt på bultarna i tråget om de behöver efter-dragas lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.