AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
11.371

Z4 underskattad av BMW-folket (i Sverige) ?

An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Jämför med de flesta av BMWs modeller verkar Z4 (E89 tänker jag på i första hand) vara den mest ovanliga. Visst, den är den enda två-sitsiga och tilltalar därför en begränsad kundkrets, men för oss BMW-frälsta som gillar körglada, snygga och utmanade bilar som i inte i första hand bara är transport från A till B, så är jag ändå förvånad att så få har ögonen på Z4:an. Bara att se hur få inlägg här på Autopower som rör den modellen.

Jag har provkört långt ifrån alla BMWs modeller, men ganska många av senare årsmodeller har det blivit:

520d E60
530i E60
520d F11
530d F10
320d E91
335i E90
320d F31
328i F31
330d F31
120d F20
X1 20d E84
X3 28i F25
Z4 20i E89
M4

Jag har en Z4 28i sedan ett knappt år tillbaka och tycker ingen av ovanstående erbjuder samma tighta körupplevelse som Z4:an. M4:an är såklart vassare på alla punkter och gör 0-100 drygt en sekund snabbare med ett fantastiskt ljud, men i kupén känns den ändå som en relativt normal bil. Z4:an däremot "klär man på sig", man sitter lägre och närmare bakaxeln och den stora huven man har framför sig ger en häftig känsla. På kurviga vägar och i rondeller är det lite som go-cart, samtidigt som bilen ändå är bekväm och långa körningar är inga problem. Känslan med taket uppe är en tight coupé, med taket nerfällt en fräsig sommarbil med avgaspuffarna direkt bakom öronen. Att den dessutom har hyffsat bagage för två på semesterresa, funkar bra som pendlarbil (då de flesta ändå alltid åker ensamma), även vintertid, är en bra bonus.

Så, nog med promotion för Z4:an. Den har såklart också sina brister, men det får bli i nån annan tråd :-)

Min huvudpoäng var mest en liten förundran över varför så få bilentusiaster kör Z4.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag sonderar blocket dagligen efter en Z4 E89, men tycker det är svårt att hitta en med mina önskemål vs pris. Men snart så kanske det dyker upp ett lämpligt exemplar.

Det är inte helt enkelt att titta på något annat än Z4 om det jag vill ha är plåtcab, 6 cylindrar, roadster, manuell låda, och bakhjulsdrift till ett pris mellan 200-300kkr.

Porsche Boxster har ingen plåtcab, men uppfyller resten. Mercedes SLK stämmer in på det mesta, men att hitta ett exemplar med manuell låda? Inte lätt, sen vet jag inte heller om jag tycker en SLK känns tillräckligt körglad.

Sen kommer jag inte på fler modeller. Efter det är det dags att skippa något önskemål. Det som är synd är bara det att relativt få Z4 uppfyller de kraven i kombination med sportstolar och såklart att jag helst vill ha 3,0-3,5 motorn.

loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Köpte min E89 för ett år sedan. Har kört 1000mil, härligare mil får man leta efter.
Visserligen har jag S-drive 2.3, automat, men saknar inte mer hästar.
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Ja, det svaga intresset i Sverige gör att begagnatmarknaden här inte erbjuder så mycket att välja på.
Var i samma situation för ett år sedan som du Grelle. Skippade dock Sverige efter ett tag och letade i Tyskland istället. Finns betydligt mer att välja på och köper man av auktoriserad BMW-återförsäljare via www.bmw.de känns det helt riskfritt. Bara att hitta ett lämpligt ex och sedan beställa transport så finns den framkörd framför garaget hemma efter någon vecka. Z4 verkar också vara en modell som BMW i Sverige tar rätt mycket mer betalt för än i Tyskland, sparade runt 25% på att köpa där jämfört med motsvarande här hemma.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

De är egenligen inte så konstigt att Z4 inte slår i sverige! Den har ingen snygg design , a' la Chris Bangle, bra för BMW att han slutade.

Z3 är både snyggare och låg bättre till prismässigt.

Tur vi har olika smak! ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr är den inget vidare att köra. Och därmed tappar man förmodligen en hel del entusiaster till boxstern, som är fantastisk att köra.

Det ska bli intressant att se om BMW gör nästa version lite mer fokuserad.
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Kan möjligen vara så att Bangle hade något ord med i laget, men E89 är faktiskt en av få BMW-modeller som designats av en kvinna, Juliane Blasi.
Därav de sköna formerna ;-)
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
@Scorpionen och @Acey, ja tur att smaken är olika, tråkigt vore det annars. Är själv inte heltänd på designen på många av Porsches modeller, tycker den ser litet gammal ut på nåt sätt exteriört och interiören känns även den lite utdaterad. Men roliga att köra är de säkert.
Åkte med i en Panamera Diesel 300 hk en gång, fantastisk skapelse, men det är förstås en helt annan biltyp än en roadster.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ett halvt rätt på Juliane Blasi, Men herre till Z4 är Chris Bangle!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
E 86;an är nog den mest fulländade. Ingen ful plåtcab utan en riktig coupe. Sladdrig och slirig med ett grymt drag. Inga skitmotorer bara de starkaste 6:orna utan turbo.
Fan vad jag saknar den, sex månader kvar. Finns det nåt tråkigare än diesel, hur i h...e kunde jag köpa det.

hälsn Peter
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag älskar Z4:an, men i valet mellan den och 3-serie cab var det svårt att hitta argument, den vinner bara på utseende. Har inte råd med två bilar så skojcaben måste funka till vardags också - och alltså rymma fyra personer.

Wilhelm Svenselius
Hallå! Jag äger en Z4 Sdrive 35i-09. Otroligt bra, rolig och skön bil! Jag har ägt bilen i snart 3 år och inte ett fel har dykt upp heller. I DEKRA biltest så är det också den sportbilen som har minst antal fel! Bättre än självaste Porsche. Inte illa va? Min Z4 är i princip fullutrustad med comfortaccess, Led-handtag, DKG, Navi proff. M-sport adaptivt chassi, etc etc. Har hittills inte blivit ifrånåkt heller! Audi och Mercedes får problem upp till 200! Kul! Kurvig väg likaså. Några Porschar har också fått stryka på foten vid accelaration typ Boxter S och Carrera. Även Mercedes AMG C63 hänger inte med upp till 200 km/h Kul! AMG:n är några hundra kilo för tung. AMG:n är en fantastisk bil för övrigt givetvis. Z4:an går som faan om man bara lärt sig hantera den. Vill man ha ut ca 400 hästar och ca 500Nm är det enkelt med omprogrammering av mjukvara. 0-100 då ca 4,3 sekunder!
Så min rek är: Tycker man om designen, vilket jag gör, KÖP!!!!
rsarits
Till 50+medbmw:
Saknar också en Z4, letar just nu i Tyskland, men angående tråkig diesel: Det beror på vad man har, jag är ganska (=jätte) nöjd med min 535D :-)

Micke BMWCS#08121
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Håller nästan med, jag har bara en 2,0 177 hk dessutom manuell och oboxad. Den går faktiskt bra men så jäkla tråkig. Ställde av Z4n förra helgen och saknar den direkt.

Ha det och lycka till med sökningen / Peter
rsarits
Tack
Valet står mellan en -09 3.0 med mycket utrustning och 23k mil för 180000 och en -09 3.0 med lite mindre utrustning och 18k mil för 160000
Får se om det blir en julklapp eller inte... "regeringen" behöver vara med på tåget också

Micke BMWCS#08121
Läste för ett par veckor sen att BMW är väldigt missnöjda med att Z4 säljer för dåligt. Det är tydligen den av modellerna dom har störst avans på, ett litet tips sänk priset.
För mig som köper nytt så får man alldeles för lite motor för pengarna för att det ska kännas värt att köpa en.
rsarits
Tack för tipset!
Kommer naturligtvis att pruta hårt, hustrun är mycket bra på den konsten :-)
Ska pruta en del ikväll också, sonen har fått för sig att han behöver en E34 M5.
Sämre intressen finns ju att lägga pengarna på...

Micke BMWCS#08121
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.