|
|
|
|---|---|
|
Vill gärna varna medlemmar här att lämna in sina bilar till Billackeringsbolaget i Tumba för lackjobb. Kortfattat av vad som hände mig. Skulle få två dörrar omlackade då min ordinarie lackverkstad inte hade tid att åtgärda de mindre felen fick jag ta bilen till en annan bilverkstad. Beger mig till Billackeringsbolget och lämnade in bilen en vecka tidigare än avtalat om de nu skulle kunna åtgärda det tidigare.Fanns Silicon ögon på ena dörren (2-3 stycken) samt att klarlacken gick inte under en plastlist längs rutan (där den möter dörren)utan runt listen. Pratar med kundmottagaren om detta och att jag är noggrann då bilen är fräsch i övrigt en 2009. Tillägger att jag gärna betalar mer för bra resultat 500-1500 sek. Lämnar inte den och ringer idag för att höra hur det gått efter 2 veckor. Jo den är klar, Vi har inte lackat den. Bara polerat och klarlacken runt kanten är ned slipad men syns fortfarande men om man drar ner listen så syns det inte ! Mitt svar: Men Det går inte att dra ner listen så den täcker skadan, NI skulle ju lacka båda dörrar! Det ska ni få betalt för! Jo Men jag tyckte att jag som yrkesaman att det inte behövs och detta duger. Irriterad åkr jag och ska hämta bilen... SÅ klart syns skadorna som sist och han poängterar att det duger !!!!!! Jag vill inte lacka den då man måste ta bort spegeln, listen, handtagen och det är jobbigt! Samt att jag kommer få polera den igen för att få den fin!!!! S | |
|
Mitt svar: Men det får du betalt för? Jag gör bara inte det, Har inte tid. Ta den till en annan lackfirma! Det roliga är att de har polerat så mycket att det inte finns mycket klarlack kvar. Så om någon har en rekommendation på en bra lackfirma i Storstockholm vore jag tacksam. |
|
| Kan ni moderator radera hela tråden startade en ny då det vart massa stavfel min keyboard lever sitt eget liv. | |
| "Tyckte som yrkesman att detta duger..." Vart tog yrkesstoltheten vägen? Mitt tips ä att åka runt o sondera. TMH i Tullinge har jag hört skall vara duktiga. Andra är A2 i Gustavsberg o nån firma jag inte minnes namnet på ute på Lidingö(?). Nu är det liiite långt hit Länk o inte är han billig helle (80000 för att lacka om en E39 in och utvändigt...) men resultatet från hans jobb är i en klass för sig... | |
| Dawwe: Var det Frittes du tänkte på när du skrev Lidingö? | |
| Kane: Ja så hette firman! :) | |
|
Jag har varit med och lackat fyra bilar hos Frittes på Lidingö och kan berätta om de olika bilarna: 2005, stöldskada på förardörr 540i/6 E34-96 Oxfordgrünmetallic, jättebra jobb på lacken, fick däremot återkomma för att slippa att den tjuvlarmade. Dörren byttes mot en ny. 2006, rostskadade dörrar och innanför tanklucka 530iA E39-01 Carbonschwarzmetallic, dörrarna byttes, inga som helst problem. 2007?, Omlack framstötfångare, Renault Kangoo 1,6 Comfort-04 vit, nyansskillnad, gjorde inget åt det på grund av att det var arbetetsbil. 2014, rostskadade dörrar (tre) och omlack av bagagelucka, VW Passat Variant-10 Islandgraumetallic, bra omlackat, däremot var regbelysningen trasig, det satt spackelkluttar på bakstötfångare och a-stolpe, saknades gummiplop på främre passagerardörr och förardörrens gummitätning satt inte fast ordentligt (dubbelhäftande tejpen hade släppt när bilen stått ute över natten). Alla felen åtgärdades till 100 % på en timme, förutom dubbelhäftande tejpen. De rekommenderade varmgarage vilken bilen har. Får se om den sitter som den ska i morgon då jag ser bilen för första gången sedan omlack. Så jag skulle använda Frittes även om man som alltid med billackerare måste granska bilen innan leverans. Det är ovanligt att det inte finns något att anmärka på. Däremot skulle jag inte helt rekommendera Kents Bilplåt, de gjorde inte ett 100 % jobb på kompisens M5 E34. Visst det var ett antal år sedan men helt bra blev det inte. En tysk billackerare som flyttade till sverige härom året (medlem i BMW CS) uttalade sig att det finns ingen riktigt riktigt bra billackerare som han kunde rekommendera. Det bästa för ett bra jobb tror jag är att känna billackaren personligen och han både är duktig och tar sig tiden att göra ett riktigt bra jobb. Mvh Stephan |
|
| Stephan: Mose (eller rättare sagt hans anställda...) gör riktigt-riktigt bra jobb Länk . Ofta är det Mose själv som besiktigar bilen, man diskuterar med honom vad man förväntar sig, o sedan levererar Mose priset:). I fallet med en E39 så blev kostnaden för omlack in & utvändigt (inkl demontering av dörrar mm) 80000, men då kan man förvänta sig en "felfri" lack. Det går skrönor om Mose, en är bland annat att han blev så förbannad på resultatet av en omlackering som en anställd gjort att han fick ett "utbrott" o beordrade att bilen skulle lackas om igen...Sant eller inte vet jag inte, men Mose är trevlig, vet vad han pratar om o förstår vad man förväntar sig, bara man är tydlig...Förvisso ligger firman inte i Stockholm men men...En annan duktig lackerare är Länk , även han ä snordyr, omlack av en bakskärm pga en liiiiten skada på ca 5mm (pedantisk ägare som inte stå ut med minsta lilla buckla) gick på ganska exakt 5000 kr.... | |
|
Tack för tipsen.. Ja ska ta och kontakta a2 till en början. Jo idag är det riktigt svårt att hitta en bra billackerare. Nu tog op bort den tråd som skulle vara kvar :(. Men Som sagt Billackeringsbolaget Tumba AB har ingen yrkesstolthet kvar. En annan sak är att han under den lilla tid vi pratade nämnde flera gånger att han inte demonterat en bil som min, vilket är rena osanningen då hela verkstaden kryllade av nya bilar. Jag har nu väntat i två månader för att få två dörrar lackade. Nu på måndag ska den första lackfirman försöka lösa problemet, Får jag inte en rimlig lösning så kontaktar jag mitt bolag och hänger ut honom här med slipper någon råka ut för samma snurra. Sen 20 Juli har jag väntat på att det ska lackas två dörrar, helt sinnes Sjukt. |
|
|
Jag har väl märkt också det mesta är skitfirmor i Sthlm idag, man klagar på man inte har tid och slarvar osv... Bärgade en bil nyligen, snubben beklagade sig över varför bilen ska vara så låg för det tar tid för honom, jag sa du har väl betalt? nej man borde ha mer betalt. Som inte 2500:- räckte för gubben...man blir trött på folks attityd. Vad är det för nötter egentligen? Du skulle helt enkelt inte betalt för lackeringen, det är dina pengar, nu kommer de göra om det med nästa kund som har lite krav. Om du inte känner någon personligen så är det alltid risk med lämna till firma i Sthlm för de klagar bara och noll i kundvård. |
|
| A2 var suveräna när jag gjorde lite lackjobb på min dåvarande M3a. Förvisso några år sen så saker kan väl ändras. Men mycket bra kundkontakt och toppklassigt arbete var det då iaf. | |
|
Jag har ända sedan jag började köra BMW 2001 använt mig av Kent Plåt & Lack. Det jag har märkt är att det kanske inte är lika felfritt nu som i början. Jag har dessvärre behövt besöka Kents med alla mina bilar genom åren. 2x530 e39 en en bakdel, den andra halva bilen omlackad. 1x330 e46 hel omlack 1x745 e65 alla dörrar 1x750 f02 hela fronten, bakre kofångare samt en förardörr + flygel. (Man kan lätt tro att jag är en klant :-D men jag har inte orsakat något av ovan själv) Lite beroende på lackerarens dagsform kan det ibland behövas justeras lite. På den ena 530:n blev det någon kemisk reaktion på bakluckan som inte ens DuPont kunde förstå varför. Lackades självklart om utan diskussion. 750:ns förardörr hade en märklig nyansskillnad som bara syntes i Smögens morgonljus men som lackades om direkt vid påpekande. Det jag dryftar mig till att notera är att man måste vara PETIG som bara den INNAN man tar emot bilen och påpeka det man inte är nöjd med genast. Med nyansskillnaden var ju det svårt eftersom den bara syntes i ett speciellt ljus i en speciell vinkel men eftersom jag numera känner Jocke ganska väl så var det inte något som helst bekymmer att få det fixat. Så jag kan rekommendera Kents utan vidare. Jag har dock förstått att A2 ska vara snäppet bättre men har ingen egen erfarenhet eller någon i min närhet som varit där. Trist upplevelse du fått där firman bestämmer vad som ska göras, det är ju din bil och dina (alt f-bolgets) pengar så varför inte göra det du ber dom om? Hoppas du får en bra lösning! Niklas Fransosen |
|
| A2 rekommenderar jag tyvärr inte. Tog många vändor innan det blev bra. Däremot är de trevliga och går att resonera med. Jag personligen hade väntat mig mer kontroll innan bilen faktiskt går till kund. Iaf med de priserna. Jag hade hört mycket gott om A2 innan. Jag kan ha haft otur också. | |
| Finns numera en lackfirma mitt i mot frites på Lidingö.dom bytte o lackade stötfångare fram på min e61. Helt OK jobb o allt. Jag är petig men hittade inget fel. Kostar hälften mot frittes! | |
| Ett annat tips kan vara Gebestams bil o plåt i Sundbyberg. Bra bemötande, hyfsade priser och bra jobb är mina erfarenheter av de. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.